09-01-2008, 23:27
|
Forum Newbee
|
|
|
|
oliekeerring krukas lekt?
Mijn moeder heeft in 1991 een nieuwe polo 1.3 coupe gekocht. Ze is inmiddels 70 en behoorlijk vergroeid met die auto. Altijd goed onderhouden en ziet nog heel goed uit: geen roest, niet vaal! 200.000 km
Kort geleden schrok ze enorm. Het olielampje begon te branden en een zoemer ging af. De garage waar ze altijd komt zegt er 3,5 l olie bijgevuld te hebben en stelde de diagnose lekke koppakking. Gewoon doorrijden en vaak peilen was het advies. Anders koppakking vervangen รก 650,- plus de rest...
Mijn moeder vertrouwt de auto nu niet meer en denkt dat ze iets anders moet gaan kopen. Ik wil toch kijken of er niet weer een betrouwbaar wagentje van te maken is, m.a.w. de lekkage stoppen.
De hele motorruimte schoongespoten en daarna weer gaan rijden. Na 100km is er rond de kop geen lekkage te zien, ook niet op het bekende plekje boven de dynamo. De olie is ook nog op peil. Slangen niet hard. De motor loopt als een zonnetje.
Achter de distributiekap zie ik wel olie, een beetje bij de nokkenas en veel meer rond het krukastandwiel.
Vraag: Keerring lek? Wat moet je demonteren om het goed te kunnen zien, speciaal gereedschap nodig? Bij reparatie: wat is goed om meteen ook te doen?
|