
16-12-2007, 23:15
|
 |
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
|
|
Origineel zit er geen zekering tussen startmotor en dynamo .
De startmotor vraagt zoveel stroom ,en dit varieert ook nog wel eens (denk aan koude motor ,dikke olie ,dan vraagt de startmotor mer stroom )
Dan zou je een erg dikke zekering moeten plaatsen .
Misschien dat dit bij nieuwere auto's wel al word gedaan ,maar bij 'onze'type's is dit nog ongezekerd .
Bij Vw is zelfs de aansturing naar de zekeringskast niet eens gezekerd ,alleen vanaf de zekeringskast naar de verschillende verbruikers .
B.v bij een dynamo, die 60 ampere kan leveren ,zou er al een zekering tussen moeten van minimaal 60 A
Dat levert extra aansluitingen op ,dus een deel verlies in de aan sluitingen ,kans op oxidatie ,kans op een kapotte zekering ,kortom het heeft niet echt zin .
En als een dynamo kapot gaat ,dan levert deze geen stroom ,kortsluiting in een dynamo komt ook niet vaak voor .
EDIT , sommige startmotors vragen wel 150 tot 200 ampere piekstroom ,ik zou niet eens weten waar je zo'n zekering weg moest halen!
|