Quote:
Originally Posted by obimaster
Geen slecht idee. Want achteraan zit m'n velg toch al zoiezo iets meer naar binnen.
Maar spoorverbreders zijn toch niet zo goed voor de assen enzo. Die gaan dan sneller slijten. Of ben ik mis
Thnx
|
Voorbeeld: een velg met ET-waarde 25 zal precies dezelfde positie hebben als ééntje (die even breed is natuurlijk!) met ET35 èn een spoorverbreder van 10 mm; er is dan dus ook geen andere belasting van je onderstel, ondanks het gebruik van een spoorverbreder.
In spoorverbreders heb je ook kwaliteiten/ verschillen; als er centreerrandjes (ik weet ff niet hoe deze heten...) aan zitten en het middengat past ook nètjes over je naaf (bij VW 57,1 mm dacht ik...), worden ze goed gecentreerd en kan het dus geen kwaad.
Meestal wordt er tot zo'n 20mm breder gewoon evenveel langere bouten gebruikt; maar je hebt ook versies, waarbij de ring aan de naaf wordt gebout en de velg vervolgens weer met bouten (die je al hebt!) op de ring.
Dit is de veiligste/ stevigste oplossing, maar kan pas vanaf zo'n 20mm, omdat de velgbouten dan wel genoeg 'vlees' moeten hebben.
Er zijn echter bijv. ook verbredings-ringen die universeel voor 4 en 5 gaats velgen 'geschikt' zijn... Deze zou ik persoonlijk niet willen gebruiken...
Tè veel verbreden is natuurlijk nooit goed; dan worden vooral je wiellagers te zwaar belast.
Blijf je binnen de carroserie, dan zal het echter zo'n vaart niet lopen!
Ten slotte: (bla-bla-bla...) wat moet, dat moet!
;als je velg/band tegen je schokbreker of remklauw o.i.d. komt, zal je wel móeten verbreden! (of andere velgen 'kaufen' natuurlijk)
(zoals de titel van deze post al zegt; 'correct me, if I'm wrong...', forummers!)
Maar als ik al die combinaties van de 'posters' zie, is dit verhaaltje eigenlijk overbodig en zie ik voor jou geen problemen.