View Single Post
  #1  
Old 21-09-2007, 14:55
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default Vragen : timing nokkenas

Goedendag

Ik ben bezig de timing van nokkenassen in excel te zetten. (Er staan nog geen juiste waardes in)
Zie hier http://www.mijnalbum.nl/Album=ZCHZSOXA

Maar dat roept bij mij een aantal vragen op.


1.) Welke lobe separation wordt meestal aangehouden bij welke motorkarakters ?

Ik kwam tegen 108 tot 112 nokkenas graden, maar wat gebeurd er als je meer naar 112 graden gaat of naar 108 qua koppel/vermogen bij welk toerental ?

Naar 108 : meer overlap, inlaat eerder dicht,uitlaat later open => minder koppel bij lage toeren, meer top vermogen ofzoiets ?

Of is dit per motorsetup een kwestie van proberen ? ( namelijk irritant om de nokkenassen weer te moeten demonteren om het kettingtandwiel te verdraaien)

2.) Vanaf welke kleplift wordt standaard de duration van een nokkenas gemeten in duitsland/europa? In amerika is dat namelijk standaard vanaf 0,05 inch ( =1,27 mm)

Ik kon niet vinden wat dat in europa is en dat schijnt niet hetzelfde te zijn.

3.) Moet je de klepspeling altijd bij de lift optellen ?

4.) Ik vond hier

http://www.volksforum.com/forum/sho...as+graden+meten

Quote:
Het aantal mm uitslag dat de meetklok aangeeft op het BDP is de maximale kleplift.


Dit lijk mij niet juist toch ?




5.) Meten jullie altijd per krukasgraden of per 2 of .....
Is namelijk nogal een werkje per graden namelijk

Alvast bedankt !
Reply With Quote