View Single Post
Old 08-09-2007, 06:52
boolean boolean is offline
Forum regular

Exclamation

Ondanks dat dit al een wat ouder topic is, wil ik hier nog wel iets over kwijt

De 16v KR verschilt wel degelijk op meerdere punten met de PL. De rode draad in deze topic, de begrenzer, is een dergelijk specifiek geval. Waar bij de PL elektronisch begrensd wordt, gebeurd dit bij de KR middels een overrun cut-off valve. Een KR haalt daarbij wel degelijk voordeel bij het verhogen van de limiet.

Mijn 16v KR is onder de 4K net een slakje.. terwijl boven deze waarde de hel los breekt! Hij ramt de motor letterlijk in de begrenzer. Doortrekken in de 4e versnelling gaat tot de 193 km/u op de TomTom. Bij 118 km/u in de 5e versnelling is de koek ver op. Ik spreek uit ervaring dat bij verwijdering van de begrenzer deze waarden aanzienlijk hoger liggen. Nog geen twee jaar terug hebben we dit bij een collega met eenzelfde Golf gerealiseerd. Je krijgt dan bijna V-TECH achtige taferelen; doorsleuren tot de 8K50 met een behoorlijke versnelling! Hoger is niet verantwoord meer zonder aanpassingen aan de motor.

Dat het minder goed is voor de motor is of zelfs fataal kan zijn wil ik niet ontkennen, echter de powerband is wel degelijk groter dan men doet vermoeden.
Reply With Quote