De afwijking tussen 175/70/13 en 195/50/15 zou inderdaad minimaal zijn (kijk op
http://www.meganeclub.nl/tundes2/fa...alculator.html).
Het zal dus hoogstwaarschijnlijk meer in je teller zitten, en die kunnen naarmate ze ouder worden inderdaad steeds maffer worden

Een kilometerteller (of beter gezegd: snelheidsmeter) is in de basis iets heel simpels: het is een magneetje dat via een kabel verbonden zit met je versnellingsbak/wiel, wat vrij ronddraait in een metalen kom met daar aan vast de aanwijzer. De metalen kom wil met het draaiende magneetje meedraaien, maar is met een gecalibeerde spiraalveer vastgezet.
Hoe harder het magneetje draait, he harder de kom mee wil draaien. De kom kan echter niet draaien doordat het is gezekerd met de spiraalveer, maar zal zich wel met toenemende kracht steeds verder tegen het veertje in verdraaien.
Je kunt je dus voorstellen dat er veel manieren zijn waarop de aanwijzing kan verslechteren: het veertje kan wat kracht verliezen, het magneetje kan aanlopen in de kom, er kan weerstand ontstaan in de mechaniek etc.
Ook hebben verschillende tellers verschillende overbrenginsverhoudingen. Dit zie je in kleine cijfertjes op de wijzerplaat staan (bijv 0,9313). Alhoewel iedere Golf 1 teller vrij uitgewisseld kan worden, wil dat niet zeggen dat de aanwijzing dan nog 100% klopt.
Die 1 en die 2, is dat niet een MFA stand selector?