View Single Post
  #4  
Old 02-03-2007, 16:22
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by infamous
Om een beetje een idee te geven:
Ik wil met het verkeer mee kunnen komen, dus 120/130 km/h moet goed te doen zijn.
0 – 100/120 in een redelijke tijd.
Het gaat me meer om het koppel, een redelijk verbruik en betrouwbaarheid dan ongelooflijk veel pk’s..


Dan kun je afzien van de tuning. Een CJ of Cu motor levert voldoende vermogen. 120 haal je makkelijk en aan een heuvel heeft deze motor geen boodschap...waar de AS-motor al snel de moed in de schoenen zinkt en je terug moet naar de 3e versnelling

Kortom: een CJ / CU in originele staat is een sterke motor die prima mee kan in het hedendaagse verkeer.

Quote:
Originally Posted by infamous
Verder wil ik verwarming in m’n bus houden/hebben.


Zorg dat alles in goede staat verkeert (goede kachelpotten, aansluiting van de slangen, geen kierende deuren, etc.) dan heb je een redelijke verwarming. Deze gaat het echter nooit winnen van een watergekoelde motor.

Als je het dan nog te koud hebt kun je een Eberspaecher BA6 standkachel overwegen. Zitten weer voor en nadelen aan...

Quote:
Originally Posted by infamous
Als eerste vraag ik me af welk blok ik het beste als basis kan nemen. Wat zijn de voor- en nadelen van de CU cilinderkoppen?


Geen idee welke cylinderkoppen beter zijn. Ik vermoed dat ze beiden dezelfde kwaliteit hebben.

Als basis zou ik de CJ motor gebruiken. Die hoort origineel in de T2 en past dus het beste. De CU motor is alleen in de T3 gebruikt. En heeft hier en daar wat dingen anders zitten, is wel om te bouwen natuurlijk, maar toch.

Quote:
Originally Posted by infamous
Is de standaard koeling de beste die je kan hebben? Volgensmij is deze ook nodig voor de standaard verwarming of heb ik het mis?.


Als je alles in originele staat brengt is er geen probleem. De koeling van zo'n blok is prima. Ga je echter dingen veranderen: onderdelen weglaten, op LPG rijden...dan wordt het minder. Maar normaal gesproken is aanpassen van zo'n blok niet nodig. Onthou dat die wagens erg populair waren/zijn in California en Afrika en dat is met name omdat ze goed tegen de hitte kunnen. Onderhoud is wel belangrijk.

Quote:
Originally Posted by infamous
En passen die CU kachelpotten eigenlijk wel op mijn bus?


Ze zijn anders, maar waar het verschil precies in zit weet ik niet. Kijk en vergelijk zou ik zeggen.

let wel op de aansluiting tussen kachelpot en de koppen. Deze is in het laatste modeljaar van de T2 gewijzigd. Er is dus 1 jaar in de productie van de CJ motor dat er een ander type aansluiting is gebruikt. Ik denk dat deze hetzelfde is als op de CU motor.

Quote:
Originally Posted by infamous
Ben zelf ook nog van alles aan het uizoeken en bekijken, maar ik wil eens wat meningen en tips horen van mensen die meer ervaringen hebben.


Mijn advies: voor de CJ motor gaan en deze origineel opbouwen. Het blok heeft een prima vermogen en in originele staat werkt alles prima. Met tunen bereik je misschien meer power, maar heb je dat echt nodig? Het kost geld en als je het verkeerd doet loop je kans dat je blok wel oververhit raakt.

Het CJ blok komt goed mee met het verkeer en is niet te vergelijken met de AS-motor.

Oh ja: type versnellingsbak is ook belangrijk. Bij de CJ motor hoort een CP-bak.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote