View Single Post
Old 02-10-2006, 16:25
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru

Send a message via MSN to molenari
Lightbulb 1-sleutel-systeem op T2b

Quote:
Originally Posted by martin_d_B
Maar voor nu heb ik even een vraag en dat is: Kan ik alle sloten vervangen of aanpassen zodat ik overal dezelfde sleutel kan gebruiken. Ik heb nu namelijk 2 sleutels nodig voor mijn bus, en dat vind ik lastig..

Ik ben alweer een paar dagen bezig al mijn T2's van een '1-sleutel-systeem' te voorzien. Kan soms best lastig zijn. De portiersloten, het motorkapslotje (meeruitrusting) en het achterklep slot zijn relatief makkelijk aan te passen. De schuifdeursloten zijn wat lastiger (bij T2b dan) en het contactslot is ook redelijk lastig.

In ieder slot zitten 8 'schotjes'. Als de sleutel helemaal in het slot zit dan vallen deze schotjes precies in de cylinder en daardoor kun je de sleutel draaien. Het gaat er dus om dat de juiste schotjes in de juiste volgorde in het slot zitten.

In de deurhandles e.d. zitten 3 verschillende schotjes. In het contactslot bestaat nog een 4e formaat.

In de deursloten zijn aan de ene zijde van de cylinder 4 posities om een schotje in te schuiven. Aan de andere zijde zijn er 5 posities waarvan er altijd 1-tje leeg is, welke positie dat is hangt af van de sleutel.

De schotjes in alle deursloten zijn hetzelfde, alleen die in het contactslot zijn volledig anders en niet uitwisselbaar.

Kortom:
Het beste is om het contactslot te laten voor wat het is. Het lastigste is dan nog om de sloten van de schuifdeuren aan te passen, deze zitten dicht met een ringetje dat ik nog niet los heb gekregen, maar met wat geweld moet het wel lukken...dan weer een nieuw ringetje zien te vinden
ik ben deze uitdaging nog niet aangegaan.

Tips:
- zorg voor voldoende exra sloten die als donor kunnen dienen zodat je genoeg schotjes en goed werkende veertjes hebt.
- test de sloten goed voordat je ze weer inbouwt. Duw er ff een niet-passende sleutel in en daarna weer de juiste sleutel, kijk dan of het slot nog goed werkt.
- Zorg voor een goed smeermiddel voor de sloten. Een goedje dat niet vlek in je kleding bij voorkeur

Succes met het gepiel!!

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote