Duh..
Er lopen genoeg mensen rond die alleen kunnen denken over tikken met 'een vuistje'.
Daar sla je natuurlijk alles mee aan gort.
Een carburateur is meestal op een rubberen voetpakking geplaats, om trillingen (en daarmee het verstellen van naalden, schroeven etc te voorkomen. 'Vroegah' stond de carb vaak op een 'kurk achtige' harde pakking: Trillingen van de motor kwamen daarmee vrij direct door, waardoor de carb wat vaker moest worden afgesteld. Kapot gaan doet de carb er niet snel van: Ook al lijkt het een fragiel instrument, 't is toch een vrij statisch, onbewegelijk ding.
Er zijn een paar bewegende delen, zoals vlotter, vlotternaald, gas en choke-klep en de stationaire afslagklep. Die kunnen wel tegen een licht tikje.. met een hamertje of een weg gerichte tik van de achterkant van de schroevendraaier.
Waar de kronkel zit (hoop ik toch), is dat de 'tik' op de carburateur wordt vergeleken met de corrigerende 'tik' (klap) op startmotor of dynamo (om de koolborstels te laten veren). Deze klap is vaak veel harder, en dat vind een carb echt niet leuk
Beeld materiaal:
Carb:
Het bekende vlottertje
'vuistje':
bankhamer (100 gram)
kunststofhamer
