View Single Post
Old 08-08-2006, 10:31
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to Tommy

Quote:
Originally Posted by stufenheckfahrer
Leuke topic, maar toch knaagt er iets.

Allereerst, een taal is nu eenmaal 'in beweging', er zijn steeds nieuwe invloeden. Het mooiste voorbeeld hiervan is het Suid Afrikaans, honderden jaren geleden vertrokken Nederlandse boeren naar Zuid-afrika, en spraken daar Nederlands. Doordat hun enclave geïsoleerd was, werd hun taal 'statisch'. Ergo, wij Nederlanders verstaan hen niet meer. Dus als nu door invloed van het internet onze taal snel veranderd? Who cares.
Het domweg niet gebruiken van punten, komma's en/of hoofdletters blijft wél fout. Echter, wat allerlei lieden Neerlandici klaarstomen met de zoveelste nieuwe spelling, in steeds groenere boekjes, staat nog verder van mijn bed!

Nog storender vind ik dat de Friese forumgebruikers te pas en te onpas in hun dialect wauwelen (bla bla, geen dialect, bla bla, eigen taal, bla bla eigen grammatica).
Zeeland heeft ongeveer tien verschillende dialecten, als ik alle Zeeuwen op het forum in zijn eigen dialect moet aanschrijven word het een onleesbare rotzooi. Fries is in deze dus ook fout.

De opmerking van Luuk over het gebruik van t voor "het is",
met een aanhalingsteken is het gebruik van 't dus geen foutief Nederlands, eerder een vorm van hypercorrectie om daarover te vallen.
Hetzelfde geld natuurlijk ook voor "da's"

Verder is de plaatsnaam in de koptekst bij veel mensen nauwelijks te ontcijferen door het gebruik van dialect. Als je bijvoorbeeld uit Ruinen komt,
schrijf dan geen Rûne. (Sorry Luuk) Hetzelfde geld voor Knaôl als je uit Stadskanaal komt natuurlijk, of ut fér voor Raamsdonkveer.
Gebruik de plaatsnaam zoals die in de grote bosatlas staat, a.u.b.

Het is niet dat mijn mening er toe doet, maar ik wou het toch even kwijt.

Greetz, Ron (en da's dus óók fout )

Vind het intro leuk, maar je geeft aan dat het je het geen probleem vind dat de tijd ons taal veranderd. Maar je komt met een woord aan "ergo", wat toch echt voor mijn tijd weer is dan. Dus de tijd veranderd de taal wel. Maar om het "ons" zelf nu te laten doen aan de hand van dat internetgeouwehoer... Vind dat toch een rare opmerking. Maar je zult het vast niet bedoelen zoals hij te lezen valt. kortom, niets zeggend.

Maar dan probeer je zo serieus over te komen, en kun je het toch niet laten om je mening wat betreft de Friese taal je hele betoog als zijnde crap te doen laten overkomen. Zonde dan weer... Hoewel ik het er wel mee eens kon zijn als je er mee wou zeggen dat er hier niemand foutloos, goed fries, kan schrijven. En dat je het daarom een dialect van de friese taal zou kunnen noemen... Maar ja, ik geloof dat het ras wat de friese taal beheerst inmiddels haast uitgestorven is.

En over de reactie op Luuk. Luuk heeft het over " t " en niet over " 't ".... Tis geen nieuws ofzo als je komt vertellen dat het laatste wel correct nederlands is. Mijn vraag is eerder, kun je die vorm " 't " hier op het forum ergens terug vinden? Volgens mij is het voornamelijk " t ", en dus "niet correct". Dus logisch dat er iemand over valt.

Ja ik typ zelf doorgaans ook gewoon makkelijk kort en niet correct.... BOEIE! Ik zorg wel dat het te lezen en te begrijpen is.
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote