
12-07-2006, 11:42
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
|
|
Aan de veerconstante kun je zien hoe stug een veer is. Officiƫle eenheid van veerconstante is N per cm.
950+710= geen 1120 KG maar maximaal beladen gewicht = 1660 KG
Daar moet je dus echt niet mee werken!
Kun je je auto niet even uitwegen? Of ga anders uit van aslastverdeling bijvoorbeeld 60/40 en rekenen dan het gewicht op de VA en HA uit. Dan weet je pas echt wat die veer moet kunnen houden. Met de maximale aslast kun je niks. Wat ik je wel kan vertellen. Een veer van een normale vaste verlagingsset moet maximaal dit gewicht kunnen houden en toch restveerweg hebben (lees op de bumpstop liggen) een gewicht van maximale aslast (delen door 2 vanwege 2 veren per as) * 1,4 als veiligheidsmarge.
Stel elke voorveer moet 300 KG houden bij normale asbelasting, zal wel ongeveer kloppen voor je Corrado dan moet je daar dus mee gaan werken.
Maar wat vindt jij stug en wat vindt jij slap en wat is dan geschikt?
|