23-04-2006, 21:26
|
 |
Married to PC
|
|
|
|
Een warm motorblok NOOIT met koud water afspuiten! Door het warmteverschil kunnen er beschadigingen in b.v. de lichtmetalen cilinderkop ontstaan.
Als je naar een autowasstation rijdt, moet je daar eerst even vragen of het daar überhaupt is toegestaan om het motorblok schoon te spuiten, vele stations laten dit niet toe is mijn eigen ervaring vanwege olieresten die in het water terechtkomen, om dit water te reinigen loopt de meeste stations teveel in de kosten. Maar hier en daar kun je nog wel een vinden, ik heb verleden week ook mijn blok ergens in een autowasstation schoongemaakt waar dit was toegestaan(na even zoeken).
Ik heb mijn blok daar afgespoten gewoon met het gewone hoge drukwasprogramma, dat water is 60 graden celsius, dus niet koud. Eerst heb ik de stroomverdeler, het remvloeistofreservoir en de dynamo met plastic afgedekt, daarna heb ik het blok met motorreiniger ingespoten uit een spuitbus gekocht bij de automaterialenhandel, dit spul circa 10 min. laten inwerken, en vervolgens heb ik de motor met het hogedrukwasprogramma afgespoten. Daarna naar huis gereden, thuis heb ik de motor ingespoten met motorconserveringsmiddel(ook verkrijgbaar bij de automaterialenhandel), voor het beste conserveringsresultaat ca. 30 min. de motor niet starten.
|