View Single Post
Old 22-04-2006, 15:05
Antoineveld's Avatar
Antoineveld Antoineveld is offline
Forum regular

Wilde graag op deze topic inhaken, heb zelf sinds kort een hoog olieverbruik bij mijn golf 3 8v GTI (met 270.000km op de teller) en een mooie pluim achter de wagen hangen. Dit gebeurt bij normaal gasgeven en naar mijn weten niet alleen bij gas loslaten tijdens opschakelen. Nu hebben we de compressie gemeten en er bleek dat de compressie van het blok uitstekend was. Cilinder 1,2 en 3 hadden 220 PSi (wat overeen komt met 15bar) en cilinder 3 had 190 PSI (wat overeen komt met 13bar). Vervolgens hebben we een lektest gedaan zoals Serge deze hier had omschreven (duidelijk uitgelegd trouwens). Alleen nu hoorde we nergens de lucht harder lekken als bij alle andere uitgangen. Dus nu zit ik een beetje op een dood spoor en zoek dus verder ideeen.

Wat ik trouwens wel opvallend vind is dat de lektest moet worden gedaan als de cilinder onderaan staat (dus in het onderste dode punt). Als de cilinder daar staat zijn de kleppen altijd dicht, zowel bij de arbeid slag als bij het begin van de compressieslag. Hoe kun je dan controleren of de klepsteelrubbers lekken als de kleppen beide dicht staan. Als de klep verder goed afsluit kun je toch de rubbers niet controleren. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

Verder wil ik nog ff zeggen dat de pluim die achter de wagen hangt erg raar ruikt, ook een beetje naar koelvloeistof, maar dit blijft vrij goed op peil. Niet helemaal maar toch erg goed. Dus zou me niet verbazen als er ook wat koelvloeistof wordt gelekt. Is koppakking dan de enige juiste veronderstelling?