Kamer wil af van 80-kilometerzones
Nu.nl
Uitgegeven: 3 april 2006 12:48
Laatst gewijzigd: 3 april 2006 13:18
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil zo snel mogelijk af van de 80-kilometerzones op de rijkswegen rond de grote steden. CDA, VVD en LPF gaan dat bepleiten bij verkeersminister Peijs (CDA).
De Kamerleden Van Hijum (CDA), Hofstra (VVD) en Hermans (LPF) reageren op cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID). Daaruit blijkt dat de filedruk, de lengte van de files maal de duur, in de eerste drie maanden van 2006 met 19,2 procent is toegenomen.
Dit is volgens de dienst in belangrijke mate te wijten aan de 80-kilometerzones, die op 1 november werden ingesteld op snelwegen rond de grote steden. Op die trajecten steeg de filedruk gemiddeld met 28,8 procent.
Files
In de afgelopen maanden waren het CDA, de VVD en de LPF ook al kritisch over de 80-kilometerzones. De VVD stelt vast dat de doelstellingen van de maatregel, een betere luchtkwaliteit, minder geluidshinder en minder files, niet allemaal zijn gehaald."Nu blijkt dat het aantal files sterk toeneemt en dat de milieueffecten ook niet positief zijn. Er moet snel iets gebeuren", zegt Hofstra.
Net als het CDA en de LPF pleit de VVD voor het naar boven bijstellen van de maximumsnelheid op plekken waar de instelling van de 80-kilometerzones niet heeft gewerkt. Volgens Hofstra kan het systeem voor trajectcontrole wel blijven bestaan. "Het moet mogelijk zijn om binnen een paar dagen de maximumsnelheid aan te passen naar 100 kilometer per uur", aldus de parlementariƫr.
Quote:
Peijs: 80-kilometervakken blijven
NU.NL
Uitgegeven: 27 januari 2006 14:22
DEN HAAG - Minister Peijs (Verkeer) ziet nog geen aanleiding om haar beleid rond de 80-kilometervakken bij de vier grote steden te herzien. Zij zei dit vrijdag in een reactie op cijfers van de VerkeersInformatieDienst, waaruit blijkt dat sinds de invoering de files zijn toegenomen.
Volgens Peijs geldt dit vooral voor Den Haag en Utrecht. Zij wees erop dat de snelheidsbeperking op 1 november vorig jaar werd ingevoerd en dat er nog weinig ervaring mee is opgedaan. Bovendien bleek in Den Haag de apparatuur, die hardrijders in het gareel moet houden, niet te werken. Doordat automobilisten dit in de gaten kregen ontstonden alsnog grote snelheidsverschillen en files, aldus de CDA-bewindsvrouw (En wie werkt er in Den Haag enwist dus dat die dingen niet werkte??? ). Zij vindt het daarom te vroeg om nu al conclusies te verbinden aan de filecijfers.
Doel van de snelheidsbeperking is het terugdringen van de uitstoot van vuile lucht. De 80-kilometerzones worden alleen ingevoerd op trajecten waar men mag verwachten dat dit doel bereikt wordt, aldus Peijs.
|