19-03-2004, 12:40
|
 |
Married to PC
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by Fred
Nou als ik goed kijk gaat ie niet naar de lucht aanzuigbuis ;-))))
Maar je hebt gelijk het kan slecht lopen veroorzaken...........
Maar koude lucht aanzuigen is juist beter, koude lucht heeft een grotere dichtheid, dus meer O2 moleculen per liter aangezogen lucht. Principe van de intercooler ;-))
Ik heb 2 Gti's, bij de een zit er wel een thermostaat klep in, in de ander niet die zuigt alleen maar koude lucht aan......
|
De defrosterklep werkt altijd op vacuum, en dat vacuum word bijna altijd (dieseltjes bijvoorbeeld niet) vanaf het inlaatspruitstuk getapt. Een lek in het systeem zorgt zo altijd voor een lek voor valse lucht: en dat is nooit goed.
Koude lucht is in principe altijd beter. Maar: Door het vernevelen van benzine daalt de temperatuur 'plaatselijk' sterk: metalen onderdelen worden steenkoud (aluminium). Door dat NATTE, KOUDE lucht dan nog iets verder afkoelt krijg je al snel condenstatie. Als het metaal echter ZO KOUD is dat de temperatuur onder het vriespunt uitkomt, bevriest het water, en krijg je verstoppings effecten.
Koel, vochtig weer (onder de +15 (!) graden celcius kan al voor temperaturen ONDER het vriespunt betekenen in carb. Nu zal een GTI (met injectie) wellicht minder last ondervinden van bevriezingsverschijnselen, maar mijn standaard carb motortjes willen nog wel eens bevriezen als de defrosterslang rot is.
Je verhaal van koud = meer zuurstof per liter klopt dus wel, maar andere neveneffecten zorgen er voor dat het soms niet zo gunstig is super koude lucht te hebben.