View Single Post
Old 03-03-2006, 19:22
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Tuurlijk altijd!

De veerconstante is een feit, een vast iets. Daar kun je dus niks aan doen. Wel kun je veren zelf veranderen door er een ring af te zagen of ze te verwarmen, gevolg ze zijn waardeloos en ze kunnen weggegooid worden.

Zelf kun je dus niks aan de veren doen.

Veerconstante word bepaald door de kracht te meten die vereist is voor een bepaalde indrukking. Daar kun je dus niks aan doen. Wat wel bestaat is een lineare veer en een progressieve veer.

Bij een lineare veer is constant dezelfde kracht nodig om de veer een cm verder in te drukken. Bij een progressieve veer is deze variabel/verandelijk. Meestal is het dan zo dat het eerste stuk van de indrukking minder kracht kost, vervolgens zul je dan opeens een knik zien en dan zal de grafiek (van de meting) stijler lopen.

Daar kun je dus iets aan doen -> custom veren laten ontwikkelen. Maar de veren die je nu hebt zijn gewoon goed. Je gaat verlagen, gevolg de veerweg word korter terwijl het wagengewicht gelijk blijft. De veerconstante word dus aangepast.

Ik wil anders wel grafieken laten zien en berekeningen maar ik hoop dat ik je zo voldoende uitgelegt heb. Zo niet pm maar, dan weet je zeker dat ik reageer!

Maargoed als je niet zo wilt stuiteren op kinderkopjes wegen dan zeg ik dempers. Misschien zelf elektronisch gestuurde dempers...
Reply With Quote