De Mechanische TDI motor was ook al redelijk ver klaar. Maar toen ik als een van de laatste dingen de verstuivers wou vervangen door een nieuw geprepareerd setje en toen wou de verstuiver van de 4e cilinder er niet uit. Met als resultaat dat de cilinderkop er af kon.
Bert zou Bert niet zijn als hij dan direct de kop kaal zou maken en dan de poorten zou flowen, klepgeleiding vervangen en nieuwe klepseals plaatsen. Nog nieuwe kleppen zoeken en inslijpen op de klepzittingen. Dan een paar sterkere klepveren erop om meer toeren te kunnen draaien. (6000 a 6500)
De kleur van de motor is nog in de stelling van de Caddy, maar de stalen delen krijgen dezelfde kleur als de overige stalen delen (wit/grijs)
Als basis heb ik een 1997 AHU TDI motor met 128 dkm gepakt.
Deze motor heb ik ontdaan van alle overbodige componenten voor een mechanische direct ingespoten zelf ontbrander.
De wijzigingen voor de brandstofpomp van de AAZ zullen blijven bij de volgende dingen:
- Govenor mod
- LDA + kop van een 1600 GTD brandstofpomp plaatsen
Ik heb de 1900 IDI pomp naast de pomp van de DI gelegd en gekeken wat de noemens waardige optische verschillen zijn.
Ik heb er zo één gevonden aan de achterzijde van de pomp:

De buisjes (persklephouders) waar de brandstof leidingen aan vast zitten zijn verschillend van lengte:

Die van de DI steken 30mm uit en die van de IDI 40mm.
Dit houdt in dat als ik de brandstof leidingen van de tdi wil gaan gebruiken de aansluiting voor verstuiver 10mm te ver richting bakzijde zit.
Het plaatsen van de IDI leidingen is niet mogelijk omdat de verstuivers van de IDI minder hoog zijn dan de DI verstuivers.
Plus dat de verstuiver van cilinder 3 de sensor heeft voor de lifthoogte.
Dus de busjes van de DI pomp ga ik monteren in de IDI pomp.
De neus stukken van de IDI pomp en de DI pomp zijn gelijk. Dus ik kan de steunen van de TDI gebruiken.

Het probleem dat ik tegen ben gekomen is het volgende. De as van de DI pomp is dikker dan de as van de IDI pomp waardoor ik dus een poelie van een IDI moet plaatsen. Ik had nog een poelie liggen van een 1600 diesel, maar die heeft de verkeerde offset waardoor de distributie riem niet gaat passen.

Ik kon weer een pomp van een AAZ kopen voor weinig en dit keer met poelie.
Nu kan je het verschil zien tussen de poelie van de 1600 IDI (LINKS) en de 1900 IDI (RECHTS)

Nu zijn de poelies wel mooi uitgelijnt. Dus dames en heren alleen een 1900 AAZ poelie past op een AAZ pomp..

Een paar brandstof leidingen.......