View Single Post
Old 22-02-2006, 16:13
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic

Omdat het inmiddels toch op verschillende fora bekend is, deels door mij zelfs. Tjah als je vragen hebt over het een en ander is het wel makkelijk dat diegene die een antwoord heeft weet wat er gaat gebeuren

De SDI krijgt een beetje ademhulp. De AEY krijgt dus een turbo.
Niet simpelweg blokwissel naar TDI maar bestaande AEY aanpassen.
Er ligt hier thuis inmiddels een flinke voorraad onderdelen van een golf 3 TD motorcode AAZ.
dwz KKK K14 turbo(een voor gebruik en een voor onderdelen)inlaat en uitlaatspruitstuk, diverse slangen en buizen voor aanpassing van inlaat traject/luchtfilter, Downpipe, olieleidingen enz enz
het is binnenkort(zogauw ik de tijd heb) de bedoeling om te beginnen met Stage 1
dwz inbouw/ombouw naar voorlopig eerst de standaard AAZ config.
Dus alleen turbo ombouw. De AAZ is namelijk origineel een TD zonder intercooler.
Aanpassing van de inspuithoeveelheid diesel zal voorlopig nog gedaan worden door de powerbox
Stage 2 die later zal volgen is het inbouwen van een FMIC (eentje uit een Sharan 130pk tdi, een van de grootste originele VAG IC's) en aangepaste verstuivers.
En dan zal er ook nog bekeken worden of aanpassing van het motormanagement zal moeten gaan plaatsvinden. de ECU in een SDI is namelijk niet geschikt om o.a. de laaddruk te regelen en inspuiting aan te passen aan de laaddruk.
En zoals de meesten SDI rijders met box weten, de box regelt dat ook niet volledig. deze vermeerderd over het gehele toerengebied de inspuithoeveelheid met een zelfde hoeveelheid. Onderin zal er zeker met een turbo setup te veel worden ingespoten, gevolg roet

Het geschatte vermogen na stage 1 zal al rond de 90 tot 100pk kunnen gaan liggen, heb toevallig een uitdraai gezien ven een SDI in een zelfde soort config deze kwam met 0.8bar op een 109,4 pk en 228 Nm.
Met IC en eventueel later een iets verhoogde turbodruk, verstuivers en aanpassing van de ECU zou volgens Jos(bekende voor de dieselrijders hier) een vermogen van rond de 150 pk haalbaar moeten zijn. Hij heeft namelijk in het verleden zelf ook een soort gelijke ombouw gedaan.
Of ik dat ook wil vraag ik me af, het gaat namelijk dan wel ten koste van de betrouwbaarheid.
Omdat het een daily driver is zal er toch voor betrouwbaarheid gekozen worden.