effe n paar dingetjes waarom ik voor welk blok zou kiezen en waarom ik voor n ander blok juist niet zou kiezen...
me eerste keus was n VR6, gewoon omdat ik t geluid prachtig vind en ze zo heerlijk lopen. ok, ze zijn ietsje traag doordat ze zo lomp zijn, maar met bijna 200PK in n MK2 is t best goed vooruit komen.
en wat t blok standaard te kort zou komen aan PK's is met een VR6 makkelijk bij te tunen.
t nadeel van dit blok is dat t niet echt voor studentjes is weggelegd. de aanschaf is meestal erg prijzig en t onderhoud is ook niet echt simpel waardoor je alles moet uitbesteden: KASSA!
t grootste nadeel voor mij was echter de versnellingsbak, iets waarover ik eerst niet eens had nagedacht... deze is dus anders dan bij een MK2. ja, logisch zit dr een andere bak in, maar t systeem van de stangenschakeling beviel me prima! k ben nogal een vlotte schakelaar en met de kabelschakeling van n corrie heb ik met dit schakelgedrag nogal snel problemen. t kan iets persoonlijks zijn, k weet t niet... t is iig zo bij mij
VR6 valt dus af, omdat de enige optie voor t behoud van stangenschakeling wss veel geknutsel met zich mee zou brengen, en dus weer: KASSA!
toen ben ik gaan kijken naar n 16V omdat ik deze in n corrado heb gereden en t blok lekker fel was en flink doortrok (zolang ik niet hoefde te schakelen beviel dit ook allemaal prima) hier was dan weer t verschil tussen KR en PL. maar waarom 129PK nemen als je ook 139PK kan hebben. en dat met n computer minder!!!
en aangezien VW nou niet echt n expert is met elektronica ga ik dan liever voor de mechanische weg ipv met allemaal nulletjes en eentjes te werken.
maar, ook t KR-hartje heeft weer iets van elektronica, bevalt dus ook niet 100%! tot ik n beetje had ingelezen over t gebruik van carbs in plaats van injectie. k heb nou vier golfjes gehad, allemaal met carb, en altijd goed bevallen, dus waarom niet!?!
en t nadeel van de carb, dat ie dan niet echt zuinig is... dan neem k wel n polo 1.1 ofzo als ik zuinig wil rijden... nadeel geschrapt
t geladen alternatief viel voor mij eigenlijk al meteen af om de eenvoudige reden dat ik niet echt een van de rustigste straatgebruikers ben, en t blok dus erg snel naar zijn mallemoeren zou zijn. k weet t, tis een prachtig blok, maar in verhouding tot de andere (VR6, KR, PL) ietsje te fragiel
en idd, voor mij spelen de kosten van de onderdelen een erg grote rol, omdat ik nog maar n student ben op een erg dure opleiding, die van thuis uit geen financiele steun hoeft te verwachten. als je dan alles zelf moet rooien en dan effe voor n duizend euro n blokje wil gaan inlegge, vergeet t maar!
k heb idd al rondgekeken voor een standaard 16v, maar dit komt verzekeringstechnisch weer n stuk duurder uit. vandaar liever de opmbouw van n standaard 1600 8v naar KR.
zo leer ik ook nog eens wat van de techniek he
dus mocht iemand nog tips hebben mbt KR, t wegslopen van injectie en vervangen door carbs, of iets anders dat bij de ombouw belangrijk gaat zijn, hoor ik t graag. t kan zijn dat mijn reactie pas wat later komt omdat ik om de een of andere reden geen waarschuwing meer krijg als in dit topic iets gepost is. (k heb me niet uitgeschreven ofzo)
iig al iedereen die hier gepost heeft THX
Chris