
27-01-2006, 20:21
|
 |
VW Enthousiast
|
|
Join Date: Jan 2005
Posts: 270
|
|
Bij een compressor heb je geen wastegate nodig omdat je niks met je uitlaatgassen te maken hebt...
Hier nog wat meer info over de werking van een blow-off valve bij een turbo...
Quote:
Die dumpvalve of blowoff-valve heeft een iets andere functie.. Zodra jij van je gas gaat, wordt in de carburateurs/throttlebodies een gasschuif/vlinderklep gesloten. Die klep houdt dus alle lucht richting motorblok tegen.. maar de turbo draait vrolijk door. Er wordt dus in het inlaattraject nog (veel) druk opgebouwd. Die druk kan nergens heen en door het extreem snelle opbouwen van druk zal de turbo heel snel stil komen te vallen. Dit wil je niet want dat is erg slecht voor de lagers van dat ding. In extreme gevallen kan het compressorwiel van de turbo zelfs uit elkaar spatten.
Daarnaast zorg je er ook voor dat de turbo blijft draaien zodat je heel snel weer turbodruk hebt als je na het gas dicht gooien meteen weer gas geeft (bijvoorbeeld bij schakelen). Maar dat helpt je in een bocht niet echt.
Een dumpvalve werkt heel simpel, die 'kijkt' gewoon of de luchtinlaat tussen je carburateurs/throttlebodies en je motorblok vacuum gezogen wordt. Op dat moment wordt de klep van de dumpvalve geopend en kan de lucht tussen de turbo en de carburateurs ontsnappen. Dit is ook het sissende geluid oftewel de 'PSSSSTTTTT' die je hoort als je het gas dicht gooit om te schakelen bijvoorbeeld. Pas als je weer gas geeft (of je motor uitzet) gaan de gaskleppen van de carburateurs weer open en wordt het vacuum achter die gaskleppen opgeheven. De dumpvalve 'ziet' dat en sluit zich, waardoor de druk in het inlaattraject weer kan worden opgebouwd.
Als je met een turbo-motor (of turbo-auto.. maar dan heb je twee of vier hele brede wielen om het vermogen over te verdelen) gas geeft en er wordt druk opgebouwd dan ga je opeens heel hard vooruit (krijg je een schop in je kont). Dat is niet grappig als in een bocht zit nee. Het is nog linker, want doordat de turbo tijd nodig heeft om druk op te bouwen krijg je een vertragingseffect. Dus wat gebeurt er als je in de bocht wat gas bijgeeft.. niets.. dus je denkt.. hmmm.. meer gas.. nog niets.. nog wat meer gas.. en dan opeens.. BAM.. vermogen. Niet grappig als je nog scheef hangt. Nou zijn de meeste commerciele turbo's op auto's zo afgesteld dat die vertraging of turbolag nog wel wat meevalt (gewoon om de auto rijbaar te houden voor jan modaal), maar als je zelf een turbo op een motor gaat bouwen kun je best voor veel turbolag komen te staan.
|
__________________
1951 - Splitwindow...
1967 - 1300...
|