Bron:
www.formule1nieuws.nl
Michael Schumacher heeft op de eerst dag van test sessies in Albert Park, Australiƫ een gevoelige dreun aan de rest van het veld uitgedeeld, door een ongelofelijke snelle rondetijd neer te zetten. Met de nieuwe regel die rijders aan een motor per race weekend moet houden, of een hoge prijs van 10 plaatsen terug, te moeten betalen, heeft de Duitser zich aan een minimale aantal rondes gehouden en desondanks verpletterende tijden neer gezet.
Ondanks dat de 6-voudige wereldkampioen bijna een ongeluk had, door met hoge snelheid ver over de uitloop strook te gaan en bijna de muur te raken, besloot hij de dag met de snelste ronde op het circuit. Schumacher's tijd van 1:24:718 was meer dan een seconde sneller dan het vorige baan record gezet in 2002 , door zijn teamgenoot Rubens Barrichello voor de pole positie van de race. Die seizoens opener, gewonnen door Schumacher, was de start van een record brekend seizoen met dominantie van Ferrari. Dit was aanleiding tot de aanpassing door de FIA van de regels en zorgden vorig seizoen voor moeilijke tijden voor Ferrari.
Vandaag was Barrichello slechts 0.108 seconde langzamer en was de Renault van Jarno Trulli meer dan een seconde langzamer op de derde plek. De topteams bezetten de 10 hoogste plekken in de totaal 2 uur durende sessies, waarbij het duidelijk was dat alle teams minder rondes reden dan voorgaande jaren om hun motoren te sparen. Britse rijder David Couldhart, winnaar van de race van vorig jaar en naar alle waarschijnlijkheid het team van McLaren te verlaten aan het einde van het seizoen om plaats te maken voor JP Montoya, werd 4e in de eerste en 8e in de 2e sessie. De schot eindige beide sessies nog voor zijn Finse teamgenoot, Kimi Raikkonen, de 2e in het kampioenschap van vorig jaar.
De Williams van Ralf Schumacher en JP Montoya, eindigden de sessies op meer dan een seconde van de beide Ferrari's, met een respectievelijke 6e en 7e plek. Voor de eerste keer dit seizoen mocht, behalve de top teams, de 3e auto ingezet worden op de vrijdag test sessie. Jordan, Toyota, BAR en Jaguar, namen allen hun kansen waar. Minardi moest lijdzaam toezien dat de 3e auto leeg bleef omdat de superlicentie aanvraag voor de Belg Bas Leinders, door de FIA afgewezen werd BAR's Britse rijder Anthony Davidson was de enige testrijder die doorstootte in de top 10, om op de 9e plek te eindigen. De Duitse testrijder voor Jordan, Timo Glock, zette na 4 ronden in de test sessie zijn auto langs de kant met een rokende motor.