View Single Post
  #14  
Old 19-09-2005, 22:22
henricarron's Avatar
henricarron henricarron is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 221
Default

De laatste dagen weer wat veranderd aan mijn auto. Afgelopen zaterdag heb ik eindelijk een katvervangende pijp gemonteerd. Het verschil met kat is wel merkbaar. Onderin pakt de motor soepeler op. Dat het meer vermogen geeft, durf ik niet te zeggen. Bovenin merk ik nl. eigenlijk geen verschil.

Vandaag is het originele uitlaatsysteem vanaf de kat vervangen door een Remus RVS voor-, midden- en einddemper. Wat een verschil in geluid, zeg. Ik heb vaak zat in auto's gereden met een Remus einddemper. Hiervan vond ik het geluid vaak wat aan de 'tamme' kant. Dat kan ik van een compleet systeem niet bepaald zeggen. Het geluid is momenteel dusdanig hard en vooral zwaar, dat ik nu al overweeg om binnenkort de katalysator er weer onder te hangen. Met optrekken is het geluid prachtig. Bij gas loslaten is er een zeer zware brom hoorbaar. Klinkt wel stoer, maar ik vrees dat dat op den duur irritant gaat worden. Die brom is ook in lichte mate hoorbaar bij constante snelheden. Hier ga ik de komende tijd dus nog mee experimenteren.

Ik overweeg nog om er een metaalkatalysator onder te hangen. Die zijn leverbaar bij DutchPowerTrading van HJS. Ik denk dat een sportkat voor mij alleen maar voordelen heeft, want:

- minder geluid dan met katvervanger
- minder stank dan met katvervanger
- geen omwisselen met de APK (CO is niet afstelbaar bij monopointinjectie, dus kat is bij keuring dan noodzakelijk)
- minder weerstand dan originele katalysator

Eerst maar eens ff zo rondrijden.

Zodra ik mijn auto weer eens gewassen heb, zal ik wel een fotootje van de uitlaat plaatsen.
Reply With Quote