View Single Post
Old 02-09-2005, 09:53
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast

even terugkomend op de topicstarter

Wat wil je bereiken met het verhogen van je maximaal toerental? Naar mijn idee is het alleen zinvol als je motor getuned is. Dus lichtere zuigers, lichtere drijfstangen gebalanceerde krukas etc.
Je helpt je blok alleen maar aan stont als je 'zomaar effe' je max toerental gaat verhogen.

ff een paar gegevens voor de 16v

pl: maximaal koppel bij 4250 (168nm)
maximaal vermogen bij 5800 toeren

kr: maximaal koppel bij 4600 (168nm)
maximaal vermogen bij 6100 toeren

Heb laast een duits filmje gezien van een type 1 die met zijn 8 klepper 12.000 toeren draaide. Heftig geluid, alleen naar mijn idee niet erg zinvol. De kans dat je blok in de soep draait is 20x groter.

Ik blijf zelf altijd in de veilige zone met mijn 16v. Dus tot max 6500 toeren. Meer heeft toch geen zin. En ik wil niet riskeren dat mijn blokie voortijdig overlijdt. Is zoveel werk, ergenis en kost zoveel geld.

Maar als je toch meer toeren wil draaien moet je gaan zoeken in de computer in de waterbak. Er zijn verschillende soorten computers uitgebracht voor de kr motor. In deze computer zit een zogenaamd kenveld. Hierin ligt de ideale ontstekings-tijdstip vastgelegd voor bepaalde toerentallen. Aan de hand van het toerental en onderdruk berekend de komputer het ideale onstekingstijdstip Dit kenveld moet je dan proberen te veranderen voor meer toeren.

Optie is vrij programeerbare onsteking.

gr
Reply With Quote