Thread: Syncro Project
View Single Post
  #17  
Old 07-08-2005, 13:50
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Deze mag je ff voor mij uitleggen

de setting is:

voor-diff
|
versnellingsbak
|
visco
|
|
achter-diff

Differentieel zorgt voor verdeling links rechts. In het allerslechtste geval een verdeling van 100-0, maar dan slipt 1 wiel door. Dus onder normale omstandigheden 2 wielen aangedreven. Vanuit achterdiff en v-bak loopt er een cardan naar de visco. De achterwielen lopen mee met de voorwielen. Uitgaand van geen slip bij de voorwielen lopen ze dus net zo hard. Doordat beide cardanassen even hard lopen wordt er geen kracht overgebracht van voor naar achter. Echter, op het moment dat voor harder draait dan achter(dus slip, hetgeen niet betekend dat de wielen doordraaien, dit kan ook al deelslip zijn), is er een verschil in rotatie-snelheid van beide cardanassen. Op dit moment wordt de visco vloeistof warm en zal zorgen dat de langzaamdraaiende as gekoppeld wordt aan de sneller draaiende as. Of in mijn voorbeeld voor aan achter. Op dat moment wordt het achterdifferentieel ook aangedreven en heb je dus 4 wiel-aandrijving.

Als ik mijn syncro in het grind zet en ik trek vol op, dan draaien de voorwielen kortstondig door om binnen een seconde te stoppen met spinnen waarna ook de achterwielen aangedreven worden.

Dus ik vraag me af hoe je er bij komt dat een syncro slechts 2 wiel aangedreven kan zijn?


Precies in de eerste zin zeg je al waarom het nooit 4x4 kan zijn.

"Differentieel zorgt voor verdeling links rechts. In het allerslechtste geval een verdeling van 100-0, maar dan slipt 1 wiel door. "

De visco zal niet in werking komen als beide voorwielen zonder spin aan worden gedreven.
Een SPER zal ook een syncro erg ten goede komen.
Je kunt ze nu ook krijgen voor de achteras.
Dan heb je dus wel 4x4.


Bij de rallye 20VT is het ook uitkijken geblazen dat je dus niet linksvoor en rechtsachter aandrijft bij volgas. (als voorbeeld)
Dat is namelijk wat er kan gebeuren.
Bij een normale syncro merk je dat niet zo erg, omdat het vermogen realtief laag is.

De verschillen in de aandrijflijn zijn vooral de BAK die is een 02A ipv een 020.
En de Visco lengte, en de dikkere ingaande as.

De haakse overbrenging is het zwakke punt. Daar weet de 20VT wel raad mee.
(vreet de spaines van de assen)
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote