Ik heb een oliedruk tester gekocht, bij koude motor geeft deze zo'n 4 bar.
Bij 'koude' motor, 60 graden in de video, werkt de nokkenasverstelling nog goed, en heeft de motor stationair nog zo'n 2 bar druk.
https://www.youtube.com/shorts/hEq4r86r_h8
Bij warme motor zakt de druk tot 0,8 bar stationair, en volgt de nokkenasverstelling zijn setpoint niet goed meer.
https://www.youtube.com/shorts/spfCvGmtzAM
Dus carterdeksel er maar weer onder vandaan. Ik heb eerst nog een olieflush gedaan om de kanalen etc wat te reinigen.
Als je het deksel van de oliepomp er af haalt, ziet dat er zo uit:
Alles ziet er nog best netjes uit voor de leeftijd.
Ook heb ik het overdrukventiel verwijderd voor inspectie. Ook dit ziet er best netjes uit:
Dus dit kan weer in elkaar, en hier ligt de oorzaak niet. Op de filmpjes is ook te zien dat bij gasgeven er wel goed druk op wordt gebouwd, dus dit past daar wel bij.
Nu had ik al gevonden op het internet dat de zuigerkoeling ook een oorzaak kan zijn van lagere oliedruk onderin de toeren. Dit is bij mij het geval, dus hier ga ik 3 van de 4 vervangen, de 4e kom je niet bij zonder de krukas te verwijderen. Deze moest ik echter nog bestellen, evenals wat passend gereedschap hiervoor.
Bij de Golf had ik last van een tik rechtsachter, ik had er al eens naar gekeken, maar kon toen niks vinden, nu vond ik een wel erg voor de hand liggende oplossing, een moer van de stabilisatorstang was niet goed aangedraaid.
Op de foto is dit al klaar. Vanzelfsprekend heb ik mijn beklag gedaan bij de verantwoordelijke monteur.
