View Single Post
Old 12-02-2025, 14:17
nielsfeenstra nielsfeenstra is offline
Forum Newbee

Default Ik heb iets doms gedaan.

? Van uit de handgelopen project naar nog een project?

In december huurden we een Volkswagen Crafter voor onze vakantie, met als doel eens een indeling te testen. Dit zou ons helpen om straks de juiste keuzes te maken voor ons uit de hand gelopen restauratieproject. Maar sinds die vakantie is mijn vrouw helemaal verkocht. Wachten op Gerrit (onze VW LT)? Geen optie meer! Dus wat doe je tijdens deze koude dagen? Juist, je gaat op zoek naar nóg een bus om om te bouwen tot camper. En dat betekent dat Gerrit nóg langer moet wachten voor hij weer op reis mag.

De wachtkamer.

Nadat we het warme Spanje hadden verlaten en de gehuurde Roadsurfer-camper hadden ingeleverd, moesten we weer wennen aan de koude Nederlandse winter. Buiten vroor het, het sneeuwde en regende om de beurt niet echt het ideale weer om in de schuur te klussen. En tja, als je niks om handen hebt, begint de verveling al snel toe te slaan.

De aanstichter van dit alles.

Met de verse herinneringen aan onze reis nog haarscherp in gedachten en een groeiend verlangen naar beter weer, besloot ik toch maar eens op Marktplaats te kijken. Maar ja, wat is dan de beste keuze voor een camperombouw?

Voor mij persoonlijk? Een Fiat? Nee, absoluut niet. Een Mercedes dan? Ook niet wat was die uitspraak ook alweer? Liever een ster in de ruit dan op de grille? Nee, het moest en zou weer een VW worden. In dit geval mét een ster in de ruit.

En toen schoot me een oude jeugdherinnering te binnen: een 5-cilinder. Dát zou perfect zijn. Oftewel, de Crafter 2.5 TDI eerste generatie—destijds een absolute machine, zijn tijd ver vooruit. En, vooruit, ook een garantie voor wat problemen en roest.

Voor we het wisten, stonden we in Friesland bij een Solex-verhuurbedrijf dat zijn Crafter te koop had staan. En wat een vondst: een 2.5 TDI met 109 pk, een handgeschakelde 6-bak en weinig kilometers op de teller.

Natuurlijk is er werk aan de winkel: achterstallig onderhoud, roest en elektrische gremlins (ik vermoed een massa-probleem). De startmotor draait traag, en als er veel stroomverbruikers aanstaan, valt alles uit. Maar hé, niets wat we niet kunnen fixen! Toch moet ik toegeven dat de kwaliteit van de carrosserie bij VW’s bedrijfswagens me blijft teleurstellen. Er staat flink wat laswerk op het programma, en de bus zal volledig overgespoten moeten worden.

Voor nu staat Gerrit zo’n zes maanden in de wacht, terwijl we deze Crafter eerst aanpakken. De bouw is geïnspireerd op Volkswagen’s Grand California, en ik wil met zoveel mogelijk originele VW- en Mercedes-onderdelen een strakke, professionele afwerking realiseren.

De eerste stap was de APK-keuring, en die heeft hij gehaald! Hij mag weer een jaar de weg op. Er waren wel twee nieuwe schokdempers nodig, en helaas kreeg de bus ook twee adviespunten mee maar die pakken we natuurlijk aan.

Zoals inmiddels vaker in mijn omgeving voorkomt, kwam de bus echter terug met een identiteitscrisis. Sinds de APK-keuring bij mijn oude werkgever (Renault) identificeert hij zich nu als een Renault Dacia Duster Crafter 2.5 TDI.

stap 2 Demonteren! Het tussenschot, de bodemplaat en de lat-om-lat-bekleding zijn eruit. Komend weekend gaan we verder met slopen, zodat we een goed beeld krijgen van de uitdaging die voor ons ligt.

Maar hé, wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, moet niet zeuren! ?

We hebben er ook een vlog bij gemaakt.

rust is lighter than carbon fibre
Reply With Quote