Het werk in de garage vordert gestaag. Momenteel zijn we druk bezig met het losboren van puntlassen, zodat we straks de nieuwe delen in de bus kunnen lassen. Het is een tijdrovende en soms frustrerende klus, maar het hoort er nu eenmaal bij.
Daarnaast ben ik de monteur van de familie, wat betekende dat er ook een Twingo door de APK moest. Dit vereiste nieuwe remleidingen, twee nieuwe banden, en een schoonmaakbeurt voor de remmen. Ook moest een andere auto worden nagekeken voor de winter: winterbanden erop en even een snelle check. Kortom, daar gaat je vrije zaterdag. Gelukkig maakt een gratis stuk droge worst uiteindelijk veel goed. ?
Afgelopen week hebben we flink wat kilometers gemaakt. We zijn naar Duitsland gereden om een andere BMW te bekijken. Dit tweede bezoek verliep beter dan de eerste poging, al waren er opnieuw uitdagingen. De verkoper had op het laatste moment de EGR-koeler verwijderd om aan een andere klant te verkopen, waardoor de BMW nu klinkt als een tractor.
Tot overmaat van ramp bleek bij aankomst de accu leeg te zijn, met de sleutel nog in het contact. Een monteur had de deur op een kier gelaten om met een accubooster en een metalen pen het ontgrendelknopje op het dashboard te bedienen. Noem mij ouderwets, maar een sleutel en een sleutelkast op kantoor (zodat je de sleutel niet kwijtraakt) lijkt mij toch een stuk eenvoudiger. Helaas had de verkoper de deur dichtgeduwd, waardoor het knopje onbereikbaar werd. Na flink wat gevloek kreeg de Duitse monteur de auto uiteindelijk open met een wig en een stuk hout. Een avontuur op zich!
Zoals vaak met koopjes, heeft ook deze auto een interessante geschiedenis. Hij heeft iets meer dan 200.000 kilometer gereden (ongeveer 124.000 mijl), wat voor kenners van deze oersterke BMW-motor als ‘zo goed als nieuw’ geldt. De auto was afgelopen zomer gestrand in Duitsland na een aanrijding op de Autobahn. Oorspronkelijk komt deze BMW uit Engeland, waardoor het stuur aan de verkeerde kant zit. Dit zorgt ervoor dat dergelijke auto's op het Europese vasteland, waar men rechts rijdt, minder waard zijn. 5 serie diesels vooral de e60 530d’s zijn normaal enorm populair bij kopers uit voormalige Oostbloklanden, waar alles wat rijdt en rolt en een 6 cilinder diesel heeft gretig aftrek vindt.
De afgelopen maanden heb ik mijn favoriete Duitse autoverkoopsites goed in de gaten gehouden. De meeste BMW’s waren binnen een halve dag verkocht, ongeacht hun staat of kilometerstand. Maar deze Engelse BMW leek geen interesse te wekken. Twee maanden geleden stond hij nog te koop voor 4000 euro, maar de prijs daalde gestaag. Toen de verkoper besloot zijn verlies te nemen, heeft mijn geduld zich uitbetaald: we konden de BMW meenemen voor slechts 1000 euro!
Het voelde nog wel even spannend, want met een open uitlaatspruitstuk is het lastig te horen of de motor geen tikken of andere rare geluiden maakt. Maar soms moet je vertrouwen hebben of gewoon stom geluk. Uiteindelijk hebben we de BMW maar op de trailer naar huis gebracht en eenmaal thuis hebben we meteen een EGR-deletekit besteld. Gerrit is al wat ouder en neemt het niet zo nauw met het milieu en wat er niet op zit, kan ook niet kapot!
Na het monteren van de EGR-deletekit konden we de auto eindelijk goed horen. Hij loopt als een zonnetje. Ik vermoed echter dat hij voorzien is van een chip, want de turbo bouwt flink druk op en fluit vrolijk. ? De volgende stap is het demonteren van de ECU, die we opsturen naar een tuner in Polen. Daar wordt de immobilizer verwijderd, het snelheidsignaal aangepast, en zowel de EGR als het roetfilter softwarematig uitgeschakeld. Ook gaat hij even kijken of er aangepaste software inzit Daarna kunnen we beginnen met het voorbereiden en aanpassen van de kabelboom.
De komende weken staan vooral in het teken van las- en boorwerk. Ondertussen tellen we af naar onze volgende grote reis: half december vertrekken we. Het idee is Sinterklaas achterna naar te gaan richting Spanje. We gaan twee weken overwinteren in een gehuurde camper, een Volkswagen Crafter California (plastic fantastisch hut). Het wordt een mooie kans om het camperleven te ervaren, verschillende indelingen te testen en te ontdekken wat handig, noodzakelijk of juist overbodig is. We kijken er enorm naar uit om de kerstdagen door te brengen onder de Spaanse zon. Of wordt het toch een witte kerst in Oostenrijk? We zullen zien!