View Single Post
  #1  
Old 04-10-2024, 14:50
nielsfeenstra nielsfeenstra is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 24
Default Project Gerrit: Restauratie van een Klassieke Volkswagen LT

Hallo allemaal,

Na lang twijfelen is het dan eindelijk zo ver: ik ga mijn project hier delen! Al een tijdje volg ik met plezier de avonturen van Knarfmk1, Scully, en René, en natuurlijk het Trackday-topic. De forums zijn voor mij altijd een bron van inspiratie en nuttige informatie geweest. Dus dacht ik: waarom niet mijn eigen project hier delen? Misschien steekt iemand er nog wat van op, of zorgt het gewoon voor wat vermaak.

Je vraagt je natuurlijk af: *"Wat ben je dan aan het doen?"* Nou, de titel verklapt het eigenlijk al: ik ben bezig met een compleet uit de hand gelopen Volkswagen LT-project. We hebben het beestje maar een naam gegeven Gerrit. Het begon in ieder geval allemaal tijdens onze vakantie…

Terwijl we op het terras van ons hotel bovenop de berg zaten, met een ijskoud biertje in de hand en een bekende bergpas voor ons, zagen we Porsche’s, snelle Volkswagens en af en toe exotische sportwagens gillend de laatste klim van de dag maken. In het vroege avondrood, terwijl ik genoot van het geluid van de brullende motoren, zei mijn vrouw ineens: "Hoe geweldig zou het zijn om een camper te hebben?"
Op dat moment dachten we eigenlijk bijna hetzelfde. In het hoofd van mijn vrouw ging het waarschijnlijk zo: Een camper die comfortabeler rijdt dan onze Honda CRX, niet meer door de auto geslingerd worden, en lekker kunnen genieten van een goed boek en een heerlijke kop koffie. En het mooiste: je kunt hem overal neerzetten!
In mijn hoofd zag het er net wat anders uit: Eindelijk die bergen écht opknallen, zonder me zorgen te maken over die 1500 kilometer terug naar huis of mijn vrouw naast me in de auto. Bovendien kun je bovenop een berg staan, en later, als het rustig is, de bergpassen onveilig maken. En de bus met aanhanger kan ik overal langs de pas kwijt.

En ja hoor, het zaadje was geplant!

Eenmaal terug van vakantie begon de zoektocht: wat kun je nou kopen voor niet al te veel geld? Het blijft tenslotte altijd de rommel van een ander. Een oude Fiat of Renault viel direct af – we willen natuurlijk wel een degelijk voertuig waarmee we on tour kunnen. Een T3 was te klein, een T4 te jong, en een taxi wilden we ook niet. Totdat het Eureka-moment kwam: een LT! Een enorme motorruimte dus voldoende ruimte voor upgrades, en het is een Volkswagen, dus roest valt vast wel mee... toch?

Na niet al te lang zoeken vonden we ‘m: een Volkswagen LT uit 1983. Een pareltje! Nou ja, een pareltje met flink wat patina, zullen we maar zeggen. Deze LT had duidelijk zijn beste tijd gehad. Hij had volgens mij altijd buiten gestaan (altijd een garantie voor succes), en een vorige eigenaar was blijkbaar erg creatief en heeft met een kwast de bus voorzien van vrolijke kleurtjes.. Nog zo’n garantie voor succes.

De problemen die wij vrij snel tegen kwamen? Nou, waar zal ik beginnen… Een lekkend dak, een raam dat ooit "gerepareerd" is met siliconenkit maar nog steeds water doorliet, een carrosserie waar gaten in gerot zijn maar inplaats van lassen zijn deze volgepropt met isolatiemateriaal en dicht gekit en afgestreken met een laag tectyl (ja, dat doen mensen écht), en een interieur dat meer weg had van een champignonkwekerij. Overal schimmel waar je keek. Kortom: de perfecte kandidaat voor een project dat al snel groter werd dan gepland!

Even een korte introductie van Gerrit



**Wat was het oorspronkelijke idee?**
Heel simpel: even snel wat roest wegwerken voor de APK, een nieuwe inbouw erin, en klaar! Dan zouden we eens verder kijken naar wat er nog nodig was om er een perfecte reiskameraad van te maken. Een project die zeg maar langzaam aan opgepakt werd verspreid over de jaren. Maar eenmaal thuis de bus op de hefbrug ja, toen ik echt goed begon te kijken, bleken de problemen veel groter te zijn dan verwacht. Gaten in de bodem? Check. Een compleet doorgerotte houten vloer? Check. Olielekken aan de achteras? Check. De paar aanwezige draden voor de verlichting, startmotor en gloeispiralen gaven ook al storingen. En tja, er was niet bepaald genoeg vermogen om fatsoenlijk een berg op te komen met een aanhanger.
Je raadt het al: inmiddels ligt de hele bus uit elkaar, hij hangt in een spit en staat momenteel bij de zandstraler. Hoe het zo ver is gekomen? Nou ja, laten we het houden op een "klein klusje dat iets uit de hand is gelopen"...

**Wat is dan het plan?**
Het eerste doel is natuurlijk de roest aanpakken. Maar als we dan toch bezig zijn, waarom niet wat upgrades? We gaan een BMW E60 aandrijflijn installeren met een M57 3-liter dieselmotor en automaatbak. Omdat de motor tussen de bestuurder en passagier ligt en de oude overbrengingsverhouding van de LT zo slecht is dat je elkaar nauwelijks kunt verstaan in de cabine, pakken we dat meteen aan. We gaan de achterwielophanging van de BMW E60 overzetten om een betere overbrengingsverhouding te krijgen, zodat ik niet bij 80 km/u al het gevoel heb dat de motor zijn eigen doodskreet aan het schreeuwen is. Dit is geen Honda, dus die toerentallen hoeven niet zo hoog te liggen. ?




**En het interieur?**
Dat gaat volledig op de schop. Alles is eruit gesloopt, en straks gaan we de bus opnieuw opbouwen met moderne gemakken zoals zonnepanelen, een koelkast, airco, en natuurlijk een fijn bed voor roadtrips en circuitdagen. En ja, mijn wederhelft wil ook graag wat stijlvolle accenten toevoegen – al heeft ze daar haar eigen ideeën over (waar ik natuurlijk niets tegenin breng ?).

Kortom, dit project is compleet uit de hand gelopen. Het doel is om ook andere lt eigenaren te helpen om er een moderne, comfortabele LT van te maken die zelfs in de 21e eeuw nog een fijne reisgenoot kan zijn.

Want die nieuwe, plastic campers zijn niets voor mij – en ik weet zeker dat er meer mensen zijn die dat voelen.

Ben je benieuwd naar hoe deze chaos zich tot nog toe heeft ontwikkeld of verder ontwikkelt? Blijf ons dan volgen! Je kunt onze vorderingen hier op het forum volgen ik wil dit wekelijks gaan updaten, maar we maken ook video's op mijn YouTube-kanaal *Olie & Onzin*, waar je onze voortgang kunt zien (link hieronder).

het youtube kanaal

Hier ook wat plaatjes bij de praatjes. Je valt met dit bericht in een project dat al gestart is in april 2024. Er zitten dus al de nodige uurtjes in zojuist is de bus weer naar de zandstraler gebracht zodat hij helemaal fris is om mee te beginnen.




En zo stond hij ineens te schitteren op Marktplaats!




In plaats van een schuifdeur is deze LT voorzien van een polyester paneel, dat vervangen is door – laten we het maar even een 'caravandeurtje' noemen. Tijdens de terugreis van de verkoopster naar huis begon dat paneel al snel te klapperen, en we kwamen er al gauw achter waarom: het hing nog maar vast aan hoop en dromen, en een enkel houten balkje."




Het dak zat op sommige plekken ook wat los en was hier en daar lek, dus ja... dat moest er ook maar helemaal af!







Vervolgens ook maar de lak eraf. Man, wat een klus! Ik ben met een slijptol en een staalborstel zo'n 60 uur bezig geweest om de hele bus te strippen.




Daarna begon de zoektocht naar een donor. Gelukkig vonden we er eentje bij Venyard. Deze LT heeft zijn schuifdeuropening en daklijst bij de cabine gul aan ons afgestaan




Zoals eerder gezegd, zijn we misschien iets te ver gegaan... Vanmorgen is hij naar de straler vertrokken.





__________________
je kunt dit project ook volgen via youtube. https://www.youtube.com/@Olie_en_Onzin

Wiej prutsen in ’n olde schure en elk litteken vertelt zien eigen verhaol. Met ’n borreltie wördt ’t nog mooier.
Reply With Quote