View Single Post
  #1  
Old 16-04-2024, 15:09
Roland88 Roland88 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2024
Posts: 3
Default CrossPolo (2006) vervangende veren/dempers

Hallo,

Een vriend van mij heeft een CrossPolo (1.4 16v) uit 2006.

Aangezien zijn beide voorveren kort geleden gebroken zijn door corrosie, is hij op zoek naar een vervangende set (in eerste instantie voor de voorkant, maar op relatief korte termijn ook voor de achterkant). Ik heb met hem mee gekeken maar kom er niet helemaal uit. Ik zie veren in vele maatvoeringen en bij de schokbrekers staan soms ook verwijzingen dat deze niet geschikt zijn voor een CrossPolo.

Excuses als onderstaande al vaker op het forum besproken is. Ik heb gezocht maar de antwoorden niet gevonden.

Daarom heb ik een aantal vragen waar iemand op dit forum hopelijk antwoord op kan geven:
1. Wie is de oorspronkelijke leverancier voor Veren / Dempers voor de (Cross)Polo?

2. Wat zijn de verschillen tussen een normale Polo en een CrossPolo in de wielophanging? Zijn dit alleen de veren en dempers?

3. Zou je de dempers/veren van een normale Polo op een CrossPolo kunnen zetten? Wat is de consequentie (ik neem aan dat hij lager komt te staan, maar zijn er nog andere dingen)?

4. Wat is de veerhoogte van een normale Polo en wat is de veerhoogte van een CrossPolo?
Op Autodoc worden veel veren aangeboden met uiteenlopende maten:
Zo heeft alleen Eibach al de volgende maten voor de voorzijde:
267 mm
282 mm
333 mm
338 mm
350 mm
357 mm

Bij de middelste veer staat de vermelding Cross Polo. Dit vind ik opmerkelijk aangezien de CrossPolo de hoogste versie is. Wellicht zit dit in de combinatie met de veersterkte. Kan iemand mij vertellen waarom er langere veren zijn die niet voor de CrossPolo zijn?

5. Wat betreft de schokbrekers zie ik bij Bilstein de volgende vermelding:
"voor voertuigen met standaard chassis, voor voertuigen met ruwe weg uitvoering"
Dit lijkt aan te geven dat standaarddempers en CrossPolo dempers gelijk zijn. (Link)

Maar bij Sachs dempers staat bij de demper voor een 'standaard uitvoering' een specifieke vermelding dat ze niet geschikt zijn voor een CrossPolo. (Link) Wel hebben ze hier een aparte sport variant, maar deze lijkt mij voor de GTI? (Link)

Weet iemand hoe dit zit? Is de Bilstein geschikt voor de CrossPolo?

6. De bedoeling is om de veren, dempers (incl. stofhoezen) en toplagers te vervangen als de boel los is. Zijn er nog andere zaken/zwakke punten om direct mee te nemen bij deze klus? Zowel voor als achter, alle kennis is welkom.
Reply With Quote