View Single Post
  #71  
Old 30-10-2020, 23:42
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

De afgelopen week niet stil gezeten en weer een aantal avonden in de garage doorgebracht met een draaiende motor (kachel niet nodig).

Ik ben toch weer even in het spoor gedoken van de brandstof en heb een aantal signalen geregistreerd terwijl ik aan het afstellen ging...




Ik heb uren lang aan registratie, maar eigenlijk maakte niets echt een verschil. De lambda schommelt tussen 0.3 V en 1.0 V en soms 0.2 V en 0.9 V met een gemiddelde van 0.6 V. Op internet lees ik dat hij gemiddeld 0.45 V moet zijn. Dit zou betekenen dat hij aan de rijke kant loopt, maar niets dat ik doe brengt dat omlaag. Volgens wat artikelen, o.a. https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.n...25_diagnose.pdf zie je dat hij tussen 0.1 V en 0.8 V moet schommelen... dat lijkt dus 0.2 V lager dan bij mij. Maar ik heb geen idee waarom en of dat hoort.

Bij alle instellingen die ik probeer schommelt het merkteken van de ontsteking iets en loopt de motor licht onrustig. Het CO is inmiddels wel wat gezakt naar 0.5% - 0.8%. Op zich is dat binnen bereik voor de KAT, dus misschien is dit ook allemaal wel goed... ik heb alleen nog geen verklaring waarom hij zo schommelt.

ik kan niet anders dan nogmaals concluderen dat de injectie / ECU zijn werk doet en dat daar niets vreemds in zit. Wat overblijft zijn de ontsteking en de compressie (motor zelf). Ik kan nog proberen de ontsteking te controleren met een sneller meetsysteem om te zien of het schommelen in merkteken van de ontsteking komt, maar die kans is klein. Daarna zit er niets anders op dan de kop eraf te halen en daar e.e.a. aan te controleren om te zien of er aan gerommeld is. Iemand tips hoe ik dat zou kunnen vaststellen en wat ik zou moeten nagaan allemaal??
Reply With Quote