View Single Post
Old 21-07-2020, 11:17
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
In mijn topic hebben ze me aangeraden de wrap er vanaf te doen, omdat het spruitstuk zou kunnen scheuren, klopt dit?
Heb het er dan ook vanaf gedaan.

Heb je daar dan geen schrik voor?

Voornaamste reden van het scheuren door gebruik van wrap is het hebben van een staal- of lage kwaliteit RVS legering. Die wrap houdt dan vochtigheid vast en dan begint de boel te roesten. Dit roesten samen met de hoge temperatuur (welke het roestproces versneld) zorgt dan voor scheuren. Ook is de verhoogde temperatuur in het spruitstuk soms funest voor lagere kwaliteit materiaal, door de heat cycles gaan vaak de lassen scheuren omdat deze qua materiaal niet overeenkomen met het materiaal van het spruitstuk en dus sneller (of langzamer) afkoelen.

Mijn Spruitstuk is richting de A-klasse qua materiaal, dus voor oxidatie ben ik niet bang. Daarbij is de voornaamste reden van scheuren van spruitstukken een te snel temperatuurverschil. De wrap houdt de warmte juist vast, waardoor de temperatuurverschillen minimaal gehouden zullen worden. Ook het afkoelen van het spruitstuk bij motor uit zal geleidelijker gaan. Theoretisch gezien zou hij juist minder snel moeten scheuren.

Natuurlijk kan het ook bij die van mij gebeuren, maar dat neem ik nu gewoon op de koop toe. Dat het flink wat temperatuur scheelt in het motorruim is wel een feit!
Reply With Quote