View Single Post
Old 20-05-2019, 07:27
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar

Knalletjes uit de uitlaat wijzen in ieder geval niet op een brandstof probleem. Anders zou er niks ontbranden daar

Mijn gok is dat er iets te vinden in de afstelling van de ontsteking na 3000 toeren, en dat zal hoogstwaarschijnlijk aan de ontstekingsvervroeging liggen. Het ontsteken in de uitlaat, dus de knalletjes die jij hoort, zijn het gevolg van:

-Een te late ontsteking, waarbij de bougie vonkt op het moment dat de uitlaatkleppen al zijn geopend.

-Een slechte vonk, waardoor sommige cilinders niet ontsteken maar de warmte in de uitlaat een deel van het mengsel alsnog verbrand.

Kijk eerst een hoe hij loopt op het moment dat je de lambda sensor hebt ontkoppeld. Indien hij hier even slecht op loopt na 3000 toeren, zou het wel eens aan de Lambda sensor kunnen liggen.

Origineel stelt de ECU geloof ik de ontsteking bij aan de hand van toerental, laaddruk en gaskleppositie. Daarvoor loopt er een slang van precies 1 meter naar de Digifant toe. Gezien deze echter op DTA loopt, vraag ik mij af hoe deze precies de ontstekingsvervroeging stelt.
Reply With Quote