01-07-2017, 15:15
|
 |
Postwhore
|
|
|
|
zal ik dan even wat commentaar leveren..
blijkbaar heb ik ooit wat GTI spul gehad vroeger..
je bent denk ik momenteel het beste af om ergens een DX of EV uit een GTI te scoren..die kun je dan deels reviseren en opfrissen..en daarna in je auto gooien ,je eigen inlaatspruitstuk kun je gewoon overzetten
het gietijzeren uitlaatspruitstuk in de ijzerbak mieteren en een 4 -2-1 spaghetti (of 4in1)eraanknopen..
60 mm uitlaat is nergens voor nodig..gewoon groep N pakken met 2 dempers van een GOED merk bijv Supersprint ..
dat 60mm verhaal is enkel iets beter bij vermogens boven de 150 pk bij een 8v.(kost een kapitaal).en het past onder de auto ook allemaal niet jofel..
de warmdraairegelaar van een 5 cylinder gaat eigenlijk in jouw geval GEEN voordeel opleveren..
ik reed er ooit wel mee op een DX met ALLE toeters en bellen ...dwz 1,9 onderblok ,bewerkte kop ,grotere kleppen ,283 graden nok ,mengverdeler van een 924 Turbo..etc etc..
maar dat was dus verre van standaard ..en rond 95-99 men wist toen niet beter..het karakter was ook heel anders dan fabrieks...onderin net zo sterk als een gewone GTI
en vanaf 4000 brak de hel los..ipv oorspronkelijk een koppelmotor te zijn
wat ik wil zeggen atmosferische tuning geeft altijd cumulatief het beste resultaat..
een snelle nokkenas in een verder standaard motor geeft nauwelijks tot geen voordeel..net zoals een uitlaatsysteem van 1000 euro niet..
ga je dmv van een warmdraairegelaar gigantisch veel benzine dumpen in een vrijwel standaard blok, zal dat nauwelijks verschil geven behalve het verbruik van 1 op 6..
en allerlei nare gevolgen zoals slechter starten bij warme motor..zeiknatte bougies..verzuipen op zomerdag enzovoorts
ik begrijp het wel ...de 1 roept dit de ander roept dat..op het forum gaan ook altijd deze verhalen rond over gaskleppen en mengverdelers van 5 cylinders etc etc waar men 130 pk mee haalt...
vergeet het maar..
probeer eerst maar eens een goedlopende motor te bouwen met een gezonde kop zonder verkoolde kleppen en goede klepsteelrubbers..een onderblok met GTI compressie ..daar heb je sowieso al een voorsprong mee..naderhand een goed uitlaatsysteem en evt een 272 graden Schrick nokkenas..
dit goed laten afstellen bij een oldskool tuner die weet waar hij over praat ..
dan heb je voorlopig het beste resultaat..
opgeboorde onderblokken ,uitgewogen drijfstangen,knife edge krukassen ,bewerkte koppen grotere kleppen etc etc is allemaal leuk..maar dan ben je tegenwoordig beter en goedkoper met een 180pk 1.8 T conversie...
en is minder storingsgevoelig...dwz dat blijft heel..
|