-13,8V is de max dat je lader afgeeft voor het laden. dat is correct. moet tussen 13,8 en 14,4V zijn. 14,4V mag niet continue blijven, 13,8V wel.
-als de batterij afgekoppeld 12,7V geeft is dat een volgeladen accu, dat is ok.
-contact aan meet 12,66V, hmmm dat kan wel kloppen, er loopt wat stroom, dus de accuspanning neemt iets af
-auto gestart zonder verbruikers met 12,5V is NIET goed, je dynamo doet het niet. je accu loopt dus nog steeds leeg nu
-met radio, pinkers, lichten enzo aan meet je 12,18V. ABSOLUUT NIET GOED, je accu loopt snel leeg nu.
van het moment je de auto liet draaien en je 13,76V meet, dan pas is de accu aan het laden, maar niet overdreven veel. dat moet zonder verbruikers boven de 14V zijn, en met lichten aan minstens 13,7V.
als je de auto afzet, zal de accu weer normaal terugkeren tot een 12,7V (zijnde vol) tot ... zie tabel hierboven.
wat ik denk: je dynamo is slecht. als je je contact aanzet, en de motor niet start, brand dan je accu lampje op je dashboard? dat lampje MOET branden omdat je via dat circuit de veldspanning levert voor je dynamo.
als dit systeem niet werkt, dan zal de dynamo ook niet gaat laden als de motor draait. doordat je de motor in toeren hebt gejaagd, zal de dynamo uiteindelijk toch aanspringen (min 2000rpm).
je kan dus ff testen door de voltmeter aan je accu te hangen, de auto te starten en lager dan 1200rpm blijven. de spanning zou lager dan 12,8V moeten blijven.
als je dan na 2-3min nog steeds geen 14V zit, is je dynamo of veldspanning weg (kabeltje los???). als je dan de motor ff in toeren jaagd, zal je op een 2000-2500rpm zien dat de spanning ineens naar +13,5V springt.
er zit iets fout in je laadcircuit, dat heeft je vorige accu gesloopt en is nu je nieuwe accu ook aan het slopen.
je kan ook je kooltjes eens verwijderen op de dynamo, 2 schroefjes achteraan los en dit blokje eruit halen (als die versleten zijn zou wel je acculampje moeten gaan branden op je dashboard als je rijd)
links mijn oude versleten, rechts een nieuwe set
