
08-12-2016, 22:43
|
Postwhore
|
|
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
|
|
Quote:
Originally Posted by fermont
Ik had hem op de stand staan dc mA en er stond 0,21 oo de multimeter,
Maar ik ga morgen voor de zekerheid eens met een andere multimeter
Nog eens proberen om dst zeker teweten..
En dat is een goede tip, om nog eens bij de zekeringen door temeten,
Dus eigenlijk gewoon de zekering eruit pakken en dan met de multimeter op de plek van de zekering meten toch.?
|
Precies, probeer met andere standen of een andere multimeter, als het heel onduidelijk is..
Je kan ook tijdens het meten verlichting inschakelen. Stadlichtjes zijn 10 W elk, en achterlichten ook 5 of 10 .. heb je 30W-40W, dus pakweg 3 - 4 Ampere .. dan kun je in ieder geval weten wat die komma betekent.
Let daarbij op! Meeste multimeters hebben een aansluiting voor tot 600 mA .. en een andere voor tot 10A (soms 20A). Pak dan niet de zwakke, want dan brandt de zekering in de multimeter door.
En ook inderdaad .. Multimeter op stroommeetstand .. en dan een zekering er uit trekken, en dan met de 2 voelers op de 2 polen gaan. Mocht er stroom lopen, ga je dat zien.
Mijn moeder had vroeger een Ford Ka. Plotseling, uit het niets, kreeg zij hetzelfde probleem als jij beschrijft. Uiteindelijk bleek de klok plotseling 230 mA te trekken... zekering er uit, symptomen bestreden 
|