View Single Post
Old 24-11-2016, 01:21
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life

Foute boel: de motor (HK, 1.3l, carb., 1984) stopte er ineens mee, net nadat ik weggereden was. Met lang doorstarten en plankgas wil 'ie uiteindelijk wel weer lopen, maar niet meer dan een stationair toerental, en met het geluid van een scheepsdiesel (met een tik er in). En als ik maar denk aan het bewegen van het gaspedaal slaat 'ie alweer af.

Ik dacht eerst aan een vacuumlek (ergens een slang losgeschoten?), maar alle slangen lijken er goed op te ziten (en lijken me niet lek). Bovendien werkt de rembekrachtiger zoals het hoort, dus dan denk ik toch dat het vacuum goed genoeg is?

* De olie is nog vrij schoon, en goed op peil.
* Het benzinefilter staat half vol, zoals altijd.
* Koelvloeistof is ook op peil.
* In de carburateur gekeken: choke- en gasklep lijken goed te werken.
* Luchttoevoer is ook het probleem niet: als het luchtfilterhuis open ligt verandert er niets.
* Ontsteking lijkt normaal te werken, geeft een goede vonk. Zal morgen de bougies eens bekijken; had ik meteen moeten doen, I know.

Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet. Kan de distributieriem zomaar een tandje versprongen zijn? Of zit er vuil in de benzine?

PS.: Toen ik onder het kleppendeksel keek viel me op dat beide nokken voor de 4e cylinder flinke groeven hebben; kan dat er mee te maken hebben? 't Lijkt er op dat ze (tijdelijk) geen smering gehad hebben, maar na een seconde starten zitten ze net zo dik in de olie als de andere 6, dat is dan toch goed?
Reply With Quote