31-10-2016, 23:53
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
|
|
Verstopte filter of kapotte inspuitpomp zou kunnen.
Maar deze motoren hebben ook last gehad van een ontwikkelingsfout op de bout die het krukastandwiel van de distributieriem op zijn plaats houdt. De bout lost na een tijdje lichtjes, juist genoeg om het tandwiel de mogelijkheid te geven om onder invloed van het koppel van de motor te verdraaien. Daardoor komt alle trekkracht op de riem te staan op de spie die het tandwiel in de juiste positie houdt, waardoor deze stuk wordt geslagen. Zulke schade ziet er uit zoals op de foto hier onder:
Je ziet dat de spie nog maar half zo groot meer is. Dit verkl**t je timing waardoor de motor slecht draait, dit kan van weinig vermogen tot zeer ruw lopen gaan afhankelijk van hoe ver de spie al kapot is geslagen.
Als je hier vroeg bij bent kan het worden verholpen en kost het je niet veel. Als je er te laat bij bent zijn al je kleppen en klepstoters stuk, in het beste geval. Dus ik zou dit zeker eens controleren.
Als ik het goed heb kwam dit voor bij AAZ en 1Z motoren, ik heb het alvast voor gehad op mijn AAZ motor in m'n vorige Passat.
"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
|