View Single Post
Old 09-10-2016, 17:59
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore

Altijd wbt dat advies..graag gedaan..
al word het soms nogal eens gezien als kritiek (het zij zo..)
wat ik ooit al eerder zei,misschien al jaren geleden op dit Forum..
ik heb 5-6-7 GTI's type 1 gereden ooit..en eigenlijk was er geen 1 hetzelfde..
ik had er naast mijn "kermis" GTI er altijd wel 1 bij als dagelijks vervoer omdat 'Kermis" te netjes was om zo maar ergens te parkeren..(stel je voor)
1tje die ik had was bijna 4 ton nieuw en zo rot als een peer..
maar daar hield ik gewoon een Corrado G60 mee bij aan de stoplichten..zelfs met een lege enkelas aanhanger er achter...
en die had ook de bijna standaard krakende synchromesh van zijn 2e versnelling ..gewoon HELEMAAL gaar dat ding.., toen de verbouwing van mijn huis klaar was issie de schredder in gegaan (ori NL auto )
was daar iets niet origineel aan dan?...,nee helemaal niks..enkel het olieverbruik van 2 liter op 1000km..
de GTI die ik in 92 bij de dealer kocht (Kermis) had amper 90.000 gelopen..en was niet eens snel..begon bij 170 op de klok 'te kruipen'..
zat tijdens een rollenbank sessie van de GTI Club Holland toch 115pk in blijkbaar..
dus waar hem dat in zit/zat?...geen idee..
affijn, Oldskool tuning is altijd het effect van cumulatieve ingrepen..
enkel een nokkenas in een standaard blok levert niks op..net zoals de eerder genoemde warmdraai regelaar..of 'spinnenkop' (mengverdeler)..
wat ik in jouw geval zou doen is een koprevisie met nieuwe klepsteelrubbers de zaak ontkolen ,kleppen laten slijpen..nieuwe koppakking etc
misschien nieuwe lagerschalen ..al gaan die 5 ton mee..
gewoon het blok zo goed mogelijk opbouwen met hedendaags nieuw spul..
vervang de stalen brandstofleidingen of zorg in ieder geval dat ze niet lekken..goede verstuivers erin die niet lekken
vervang lekke poreuze slangen van het systeem waar nodig..
zorg dat er een goede tank en ditto vulnek onder de auto zit ..water en roest houden die dingen niet van
je zou naderhand bij een Bosch service dienst het systeem kunnen laten testen op restdruk/systeemdruk verstuiveropbrengst..daar weet men waar je over praat ieders geval..
overal aan gaan draaien en trekken zonder kennis van zaken is funest..
een goede sportuitlaat en een K&N inlegfilter werkt sowieso al beter ,al was het alleen al voor de levensduur..
en het sportiever geluid 'nept' je al door te denken dat hij beter loopt..
je kunt een DX echt serieus opvoeren ,maar daar word hij voor dagelijks gebruik niet leuker van (been there,done that)..
en dat kost je dan geld waar je een knappe Golf 4 voor kunt aanschaffen nu
als je toch ergens wil beginnen kun je bovenop het eerst genoemde (uitlaat+spaghetti etc)..een nokkenas steken met een profiel rond de 272 graden..of iets warmer 276 ,kom je zo rond de 120pk uit daaromtrent
dit had Schrick vroeger ook..alles nog scherper en het koppel onderin word minder..ook zijn standaard kleppen dan te astmatisch..
ook loopt hij dan niet mooi stationair meer ...eigenlijk helemaal niet mooi meer ...
bij mij zat er een 306 in o'Ã*'d en dat ding klonk gewoon gaar...totdat er 4000 op de klok kwam..dan werd het anders..
het is net wat je zelf wilt..in jouw geval liet ik alles zo standaard mogelijk om een zo'n fijn mogelijk rijdende GTI te behouden..
wil je echt 150pk+..->blokwissel voor iets nieuwers..altijd beter
zie het net als ver verlagen ..het staat mooi..maar het maakt een Golf1 min of meer onbruikbaar..

beetje topic vervuiling..maar als het de heren niet aanstaat dan trap je het er maar af..even goede vrienden..
Reply With Quote