View Single Post
  #1  
Old 27-04-2016, 21:45
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default T4 2.5 TDI mist trekkracht

Na een winterslaap heb ik m'n T4 met ACV 102Pk TDI motor sinds deze maand weer in gebruik. Ik had het idee dat hij minder trekkracht had, maar ik dacht "het zal wel even wennen zijn", nadat ik afgelopen winter met een 160Pk Golf 2 TDI heb gereden.

Toch maar 'n keer uitgelezen, en nou bleek er toch n fout in te zitten, 00527, op sensor G72. Dat is de temperatuur sensor die in de intercooler zit.
Wat metingen gedaan op de stekkeraansluiting;
- 14 volt op de + draad
- 6 Ã* 7 volt op de massa draad, rare waarde!
- Weerstand op de sensor had geen gekke waardes, en na 15min nog eens gemeten was de weerstand weer wat anders (wat normaal is bij een temp-sensor).

Twijfel of de bedrading slecht is, deze helemaal gevolgd en met stekkers los doorgemeten (onbelast dus). Deze zijn ook goed, 0 weerstand. Beide draden gaan naar de motorcomputer.

Uiteindelijk toch maar een nieuw sensortje bij VW besteld, misschien dat ie toch niet fris meer is, maar dit maakt ook geen verschil (zoals ik eigenlijk ook wel verwachtte).

De temperatuurwaarde van de sensor is altijd 136,8 graden celcius, wat niet deugt en waardoor, mag ik aannemen, ie daardoor inhoud..






Nou was mijn vraag;
Kan ik zomaar 'n "extra" massadraad bij de stekker op de temperatuursensor maken, dus om een juiste massa te krijgen? Of gaat de computer daarvan over de emmer?

Of is de computer defect? Ik weet even niet welke weg ik in moet slaan

Auto gegevens;
- bouwjaar dec 1997
- ACV 102 PK 5 cilinder
- 460xxxkm gelopen
- Vorig jaar nieuwe riemdistributie
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote