View Single Post
  #15  
Old 27-01-2016, 20:45
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Tja.. Dat is K*t met peren om het maar zo te zeggen. Ik zat met precies hetzelfde toen ik mijn Golf kocht. Ik dacht na een goede inspectie dat hij goed was, en dat was hij ook wel redelijk. Alleen toch kwam ik een week later alweer achter 4 apk afkeurpunten en een lekkende waterpomp etc.. De verkoper beweerde ook (Zoals bijna iedere) dat ik een wagen kocht waar ik even mee vooruit kon. (Ondertussen de halve auto lopen verbouwen). Het advies dat ik je kan geven en zelf nooit zal vergeten: Kijk een oudere wagen die je koopt zo goed mogelijk na op alle fronten. Zelf ben ik redelijk ervaren in het bekijken van de staat, maar je zal altijd zien dat je wat vergeet. Zo is het bv. nog beter om met 2 specialisten te gaan kijken, dan kom je altijd meer tegen bij een wat oudere wagen..

Goed, je wagen loopt dus wel momenteel? En netjes? Had je de wagen uitgelezen met draaiende motor, of uit? Want de hallsensor geeft ie namelijk altijd aan als 'foutcode' als de motor niet loopt, maar wel op contact staat. (meen ik)

280000 is natuurlijk wel een km-stand die iets wil zeggen. Dat is een redelijke stand. Het zou kunnen dat je een goede koop ermee hebt en dat je hem zo kunt oprijden zonder al te veel trammelant. Maar bij wagens met zo een km stand is een grondige inspectie bij de aankoop zeker een must. Het kan namelijk ook zijn dat het blok tegen z'n einde loopt. Ligt altijd een beetje aan het onderhoud van de wagen en dergelijke.

Aangezien je de wagen pas hebt en je hebt deze problemen zou ik het volgende doen:

- Teruggaan naar de verkoper/garage en als eerste een compressietest laten uitvoeren (wel zelf erbij blijven om er zeker van te zijn)
-Als deze goed is ook een cilinderlektest (Om te kijken of je koppakking niet is doorgeslagen.
- Wat je zelf kunt checken eerst: Even 5 min rijden en dan motor uit, ietsjes laten afkoelen en dan de bougies eruit draaien en bekijken. dan even met een zaklampje in de bougiegaten schijnen en kijken of er geen olie achtige substantie op je zuigers ligt.
Zie je bv dat de 2 middelste bougies vet zijn geslagen? Dan heb je daar ergens een lek en verbrand je dus olie.

Persoonlijk gok ik het volgende, maar kan er naast zitten: Je wagen start niet tot zeer moelijk: Vet geslagen bougies door olie, waardoor deze niet tot nauwelijks meer vonken. Normaal gesproken zou je dan toch wel iets moeten ruiken aan de uitlaat en rookpluimpjes moeten zien vooral koud. hou je hand maar eens achter bij de uitlaat en ruik er eens aan. Misschien is het dus een mechanisch probleem.

Wat ook zou kunnen dat het goed lopen zou verklaren maar wel olie in je kvs tankje: Of een klein scheurtje in de kop, of in de koppakking vanaf een oliekanaal naar een koelkanaal (En dus niet naar de cilinders). Dan loopt dus je koelsysteem vol met olie. Zeer slecht voor al je kunststof componenten + waterpomp. Dat zou het goed lopen dan ook verklaren. Test 2: Laat de motor eens (koud) lopen met de dop van je kvs af. Het is normaal dat de vloeistof wat hoger komt naarmate de temp hoger wordt. Zie je na een tijdje flinke spetters/kolk/ drukopbouw? Waardoor evt je kvs tankje overloopt> Dan is er ergens dus iets niet goed.

Probeer dus waar je de wagen hebt gekocht achter de oorzaak te komen. Mocht er toch minder aan de hand zijn dan dat het lijkt zou ik er pas aan gaan kloten voordat men zegt: Je hebt er zelf aan gezeten, wat ze wellicht toch wel zullen zeggen.

Persoonlijk gok ik dus toch een doorgeslagen kanaaltje of iets dergelijks. Maar misschien heb je geluk.
Reply With Quote