View Single Post
Old 19-11-2015, 20:10
JBM JBM is offline
Forum Regular

Goed bezig.

Het kan inderdaad met je koppeling te maken hebben maar persoonlijk denk ik dat het dan toch eerder in de bak zelf zit (Lagertje of tandwieltje met zeer lichte speling.

Meestal als het in de koppeling zelf zit hoor je het druklager gieren of meetikken (Maar dit is meestal over bij het intrappen van de koppeling) Kijk ook even goed naar je linker aandrijfas, heel misschien dat het dan toch daar ergens kan zitten nog.

Het kan ook geen kwaad om even te kijken of er genoeg olie in de bak zit. Olie verversen is duur en kan meestal rare gevolgen geven die je niet verwacht. (soms helpt het, maar heel vaak hoor je dat de wagen met de 'oude' olie minder geluid maakte en toch soepeler schakelt voor het gevoel. Bakolie hoef je je dus niet 123 zorgen over te maken tenzij er te weinig in zit.

Als het geluid echt heel minimaal is en de wagen rijdt nog prima zou ik niet veel zorgen maken. Wel even in de gaten houden of het erger wordt en of de transmissie nog even goed blijft functioneren. Demonteren van de bak bij deze motor is trouwens niet heel veel werk mocht het toch uit de bak komen en erger worden. In dat geval kun je gelijk je koppeling nakijken en evt een andere bak monteren.

trouwens: Het druklager bij deze bakken zit aan de buitenzijde van de bak (aan de wielkant). Soms komt het wel eens voor dat het druklager gaar is maar ook het ijzeren mechanisme erachter. Luister eens goed aan de zijkant van de bak. Anders het dopje rechts eraf halen, druklager eruit wippen en de boel inspecteren. Gaat dus om dit beugeltje:

Toevallig laatst mee besteld uit Duitsland voor nog geen 20 euro geloof ik (Sachs druklagertje + beugeltje).
Reply With Quote