View Single Post
Old 05-11-2015, 10:38
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur

Gelukkig zijn de NL en B samenleving er in principe op ingericht om te proberen mensenlevens te redden en / of te verlengen en niet om zomaar mensen dood te laten gaan...

Ik ken ook veel ergernissen met, bij en over verzekeraars. Het is mijn dagelijks werk... Helaas hoor of zie je vooral de ergernissen. Gelukkig heb ik ook dagelijks met het nut van verzekeren te maken.
Mooi voorbeeld hiervan en dat is meteen wel een tip: sluit een schadeverzekering voor inzittenden af op je autoverzekering (SVI). Die is enerzijds extra (overbodig zullen sommigen daarom roepen) en dat geldt voor de passagiers. Zij zullen bij een ongeval hun schade meestal op een aansprakelijke derde kunnen verhalen. Voordeel van de SVI is echter dat die zal uitkeren als er schade is, en dat is al snel duidelijk. De vraag wie er aansprakelijk is (en in the end dus voor de schade moet opkomen) wordt complexer naarmate het schadebedrag toeneemt. Maar voor de schade die de bestuurder leidt ligt dat anders. Ook hij kan verhalen op een aansprakelijke derde, maar dan moet die er wel zijn. Als hij zelf het ongeval veroorzaakt en hij lijdt schade (bijv. ernstig letsel), dan kan hij die schade nergens op verhalen. De SVI biedt echter ook dekking voor de schade die de bestuurder leidt als inzittende van het voertuig.

Zo heb ik iemand in mijn kennissenkring die alleen reed in zijn auto en tegen een boom opknalde. Hij is er met heel zwaar hersenletsel uitgekomen, heeft in coma gelegen en was eigenlijk opgegeven... Jong gezin met 2 kleine kindjes enz... Hoe groot wil je het drama hebben... Zelfstandig ondernemer, geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten, dus verder niks om op terug te vallen. Gelukkig had hij een SVI dekking op zijn autoverzekering. Verzekerd bedrag € 1.000.000,-. En ik kan vertellen dat dat hele bedrag uiteindelijk door de verzekeraar zal worden uitgekeerd! Premie die je daarvoor betaalt? Een paar tientjes per jaar... Je wilt niet weten hoe blij zijn vrouw was om te horen dat ze die dekking hadden en wat er allemaal mee betaald kon worden. Andere auto voor rolstoelvervoer, aanpassing woning, oppas voor de kinderen en ga zo maar door. Zo kan het gelukkig ook!
Reply With Quote