View Single Post
Old 08-09-2015, 15:19
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Ik volg even niet, Je zegt op de vorige pagina dat het slecht voor motoren met 4 kleppen/cilinder. Waar ik volledig kan inkomen.
En nu lees ik dat het ook geen voordeel is voor 2 kleppen/cilinder?
Of je bedoeld net 2 kleppen/ kant?

Wauw, je hebt groot gelijk. Mensen die dat bedrag willen neerleggen, daar zullen er niet veel van zijn. En dat maakt jou werk gelukkig uniek!

Het zijn unieke delen en rijken verder dan het tuning-spul. Ik nijg dan ook meer naar het motorsport dan het tuningsgebeuren. Het nadeel is dat deze delen vaak veel geld kost en de marge erg klein tov het kant en klare tunings-spul. Bij de opbouw van de 5-cilinders maak ik ook gebruik van de VW/Audi Motorsportdelen zoals de dynamobracket, waterpomp en poellies enz.

Natuurlijk kunnen wij ook een originele ABF of 1.8T klaar maken wat we ook doen natuurlijk en met net zo veel zorg, maar het is wel zo dat we met juist deze custom onderdelen het verschil kunnen maken in kwaliteit en mensen kunnen laten zien waar we voor in staat zijn te kunnen bouwen.

Dit geld ook voor de Bentley die wij aan het bouwen zijn natuurlijk. Ik werk net zo graag aan iemand zijn Golf dan aan deze Bentley, maar hiermee kunnen we wel laten zien wat we kunnen

Het verhaal gaat over de 2 kleppen per kant, 4 kleppen per cilinder

Het gasschuif-systeem werkt helaas niet zo goed en zal nooit goed gaan werken ook.

Wat wel werkt is het volgende systeem (barrel throttle body) wat je kan zien als waardige opvolger, waarbij de flow/stroming veel beter te controleren is vanaf dicht naar helemaal open:

De schuif is al lang van de baan en dit systeem van Cosworth staat ook nog in de kinderschoenen en haalt het ook nog steeds niet bij de normale vlinderkleppen al zou het mij niet verbazen dat dit systeem wel verder zal komen.

Of de throttle bodies goed te gebruiken zijn tezamen met een turbo is wel duidelijk bij de 2015 F1 motoren lijkt mij. Ook zij rijden met de losse throttle bodies met hier in de normale vlinderklep.

Er is nog niks beter dan de vlinderklep hoe je het ook went of keert en of je dit nu zou willen of niet

Neem de F1 als voorbeeld omdat zij zo'n beetje altijd vol-gas rijden waardoor je zou denken dat een schuif of rol zoals het nieuwere (rol) systeem beter zal zijn, maar werken niet voor niets nog steeds met de vlinderklep.

Dit is momenteel het meest succesvolle inlaatspruitstuk die op de meeste wereldkampioenschappen rallycross-auto's worden gebruikt zoals de Fabrieks Polo 2015 waar ze met meer dan 800NM rijden uit een 2.0 16V Turbo motor:

De schuif word eigenlijk niet meer toegepast en het nieuwe systeem maakt wel een kans om beter te worden dan de vlinderklep, maar dat is nog niet het geval.

1 van de hele grote nadelen van de schuif en het Rol-systeem is dat het gas heel makkelijk kan blijven hangen en erg gevaarlijk kan zijn.

Daarbij heeft de schuif te veel nadelen voor als je niet vol-gas wilt gaan rijden door dat de luchtstroom erg verstoord word en het beter zou zijn als de klep van onder naar boven zou openen, maar daar word hij weer erg groot en complex van.

Ook is er veel te veel wrijving tussen de schuif en de behuizing en lekkage wat moeilijk op te lossen is. Is dit eenmaal opgelost, zal deze na een korte tijd al weer problemen gaan geven zoals ook het geval is met de oude Audi STW gasschuifen.

Ik kan zo nog wel even door gaan, maar het lijkt mij dat het wel duidelijk is dat dit systeem goed bedacht is, maar niet goed werkend en betrouwbaar te maken is.

Dit schuifsysteem werkt wel bij bijvoorbeeld de crossmotoren waar de klep van onder naar boven beweegt
Reply With Quote