View Single Post
  #7  
Old 27-07-2015, 07:52
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

IK heb het zelf ook meerdere malen gedaan (NL naar België)

Je gaat met alle papieren van de wagen en de kentekenplaten naar de RDW (auto zelf mag maar moet niet mee naar ginder) en je laat hem schrappen voor export. Dat kost zoals hierboven gezegd idd slecht een klein bedrag. Dan krijgt de "oude" eigenaar een document dat bevestigd dat hij niet meer verantwoordelijk is voor het voertuig (wegenbeslasting, etc..) en de nieuwe eigenaar krijgt de exportdocumenten.

Vanaf dat moment mag de wagen officieel niet meer op de weg komen in Nederland. Nieuwe eigenaar moet de auto dan meenemen op aanhanger/takelwagen of kiezen voor een tijdelijk kenteken.

Na betaling van een bepaald extra bedrag (dat ik niet meer vanbuiten ken, maar ik DACHT ergens rond de 15 euro) krijg je dan handgeschreven tijdelijke kentekenplaten van dun flexibel plastic (voorzien van stempel in reliëf). De wagen mag dan (mits je nog een tijdelijke verzekering voorziet bij bv. ANWB kantoor) wel weer officieel op de Nederlandse wegen. Met die papieren en de tijdelijke kentekenplaten kan je deze tijdelijke kentekens nog in metaal laten namaken bij een autoshop. Dit deed ikzelf altijd omdat de handgeschreven exportplaten niet bij iedere Belgische agent bekend zijn en een beetje als een magneet werken voor de "men in blue"

De tijdelijke exportkentekens mogen officieel enkel gebruikt worden om naar huis te rijden. Binnen België mag je er enkel mee naar de keuring, invoerder of een rit maken ter beoordeling van het voertuig zoals dat heet...

Een auto vanaf ca. bouwjaar 1997 heeft een COC (attest conformiteit) dat je vlotter kan bekomen bij invoer in Belgïe.

Jouw Golf heeft nog een "oud" gelijkvormigheidsattest. Dat kan de nieuwe eigenaar op 2 manieren bekomen.

1) Via de Belgische invoerder D'ieteren. Je maakt een afspraak ginder en laat de wagen daar nakijken. Indien zei hem in orde achten krijg je onmiddellijk je gelijvormigheidsattest mee. Wachttijd om naar daar te gaan na afspraak is meestal ca. 3 weken geloof ik. Nadeel is dat de wagen COMPLEET origineel moet staan. Kom niet af met een verlaging, sportuitlaat of watdanook, want je kan terug naar huis zonder het gelijkvormigheidsattest. Als je het wel krijgt, kan je gelijk naar de autokeuring voor een "keuring voor verkoop"

2) ipv via de invoerder kan je de wagen ook via de Belgische keuring importeren. Na afspraak voor keuring voor invoer word je wagen gekeurd als een normale wagen, enkel zonder het administratieve gedeelte. Als deze in orde is, kan je via de keuring het document aanvragen. Vroeger kon je eerst met een rotte auto ginder aankomen en kon de wagen nog gedeeltelijk afgekeurd worden en toch al de papieren aangevraagd worden. vanwele import van veel gare auto's geldt dit echter niet meer en kan je de papieren pas aanvragen als de wagen zelf in orde bevonden is. De wachttijd kan nogal verschillen. ik heb mensen geweten die na 3 weken hun document in handen hadden, maar ook na 3 maanden... Daarna kan je naar de keuring voor een "keuring voor verkoop"

Kosten zijn in beide gevallen in totaal ca . 150 Euro dacht ik.

Via de invoerder krijg je een gelijkvormigheidsattest zoals die origineel zijn. Via de keuring krijg je een "als gelijkvormigheidsattest geldend bewijs". Dezelfde functie en naam, dezelfde waarde, ander kleurtje en bron

edit : en bij invoer nog even langs de douane passeren om daar nog een paar cent te laten
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote