View Single Post
Old 29-05-2015, 22:16
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic

Cool Bumpsteer, wielgeometrie en wegligging

Beste Forummers,

Ik heb sinds enige tijd een schroefset van AST suspension onder mijn mk2. De set bevalt heel goed en in combinatie met nieuwe banden is de golf een heel stuk strakker gaan rijden. Het betreft een nieuwe schroefset waarvan de uitgaande slag te verstellen is.
Dit is 'm:

Verdere gegevens over de auto:
Banden van een jaar oud (UniRoyal 195/50x15)
Schroefset iets minder dan een jaar oud
Stabilistatorstangeindjes en draagarmrubbers net zo oud als de schroefset. (merk Moog)

Uitlijning auto (er is al meerdere malen naar gekeken):
Camber neutraal (meen rond 0 graden)
Sporing op fabriekswaarde
Caster ook op fabriekswaarde (niks aan gedaan)
Achteras klopte helemaal dus daaraan is ook niks versteld.

Toch loop ik tegen een aantal dingen aan waarvoor ik niet direct een oplossing kan vinden.

1. De auto is wat zenuwachtig op oneffenheden en je voelt hem wat aan het stuur trekken (bumpsteer?) of komt dit door de camberafstelling die dan nog te positief staat?

2. De bouten in de veerpoten kan ik niet meer gebruiken om het camber te verstellen. Ik heb de veerpoten met een hydraulische pers naar buiten moeten drukken om het camber aan beide kanten gelijk te krijgen. Is er een manier om het camber toch fatsoenlijk afstelbaar te krijgen?

3. De auto is iets verlaagd (afstand onderzijde wielkast op hartlijn wiel tot aan de grond is 58 cm voor, 59 cm achter). Door deze verlaging staan de draagarmen onder een ander hoek als het voertuig op de grond staat. Kan dit de rijeigenschappen negatief beinvloeden of het zenuwachtige rijgedrag op klinkerwegen/oneffen wegen veroorzaken?

De spoorstang loopt op het eerste gezicht evenwijdig met de draagarm.

.

4. Op een gladdere/strakkere weg of met een hogere snelheid rijdt de auto voorbeeldig. Het gedrag op de grens is echter wel veranderd. De auto heeft heel lang grip maar de kont gaat op een gegeven moment stappen opzij zetten. Op dit gebied is de auto eigenlijk een stuk onvoorspelbaarder geworden (maar ook wel leuker ). Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?

5. Tijdens het rijden in een bocht op een oneffen weg of met hobbels wil de auto dan juist weer over de voorwielen gaan schuiven. Heeft dit weer te maken met een te groot positief camber?

Graag hoor ik van jullie!
Reply With Quote