Mijn moeder heeft al bijna 8 jaar een A6 quattro tdi 2,5 v6 met 180 pk en 6versnellings handbak. Echt een heeeeeerlijke motor. gekocht met 2,5 ton. Nu bijna 5 ton gelopen. Nieuwe nokkenassen, tweede koppeling en dieselpomp maar verder weinig duurs aan de motor gehad. En helemaal niks nog aan bak of quattro gedeelte.
Als je gewoon goed onderhoud doet met niet perse dealer maar gewoon goede onderdelen, je olie en sapjes in de gaten houdt, de motor rustig warm laat worden en geen gekke dingen met de koppeling icm gaspedaal doet valt het allemaal wel mee. Ondanks dat deze auto best nogal een harig hondenhok is waar alles in en achter gedonderd wordt, is de auto technisch altijd prima.
Wij gaan met de a6 naar een leuke doe het zelf garage waar ze nog niet de hoofdprijs vragen en alles bespreekbaar is.
Blok heeft super veel koppel wat vanaf laag al beschikbaar is.
De 6bak is echter wel een bak die eist dat je ook echt schakelt. Te langzaam in de versnelling of onder het koppelgebied vindt ie helemaal niks. Maar als je goed meewerkt dan vliegt ie ook weg.
Dat koppel van bijna 400nm icm met die korte 6bak mis je echt in de 4 cilinder.
1 op 18 ga je echt never nooit niet halen. Wij rijden er per jaar minstends 10000km snelweg kilometers mee naar huisje in buitenland. En met 130 op de cc is 1 op 14/15 haalbaar, maar dan moet je heel goed je best doen en geen bergen in rijden.
De 4 cilinder zal denk ik wel 1 op 18 kunnen halen waar je ook rijdt.
In een golf 4 2wd tdi haalde ik makkelijk 1 op 20.
OVer de hoek omgooien.

Ik ben iemand die het af en toe nog steeds niet kan laten om een hoek als een uitdaging te beschouwen, maar kom met deze quattro echt elke bocht om. Ik gok dat de a4 en 4motion datzelfde doen. 2wd ben ik niet in deze grote auto's gewend.
Wel onlangs een golf 5 r32 gereden. Voor die auto bestaan er geen bochten
Voor gewicht en wegenbelasting is het een erg groot verschil.. 4wd of niet.
Ik zeg altijd: Als je nu al denkt aan kosten voor brandstof en wegenbelasting, is de keuze eigenlijk al gemaakt. passat 4cil. 2wd! Zal maandelijks echt schelen!
En waarom 4wd in nederland? Dat is altijd zo'n subjectieve dicussie. Tot je vaak in slecht weer en op slechte of onverharde wegen in blubber of sneeuw rijdt zal je dat nooit snappen. Als je iedereen om je heen angstig heen en weer ziet glijden of vast ziet zitten, maar nog zonder angst naast je moeder van 70 durft te zitten, wil je nooit meer iets anders.

Zelfde discussie over sneeuwbanden overigens :P
De 530 is 2wd al erg zwaar en ik vind de bmw diesels ook een stukje minder soepel dan een tdi. als je nou een benzine bmw 6cil zei, zeg ik ja. Heerlijke soepele en krachtige motoren!
Maar ook hier: De kosten voor bmw onderhoud liegen er niet om als je er wat aan hebt. En ook is het onder de motorkap te vol om normaal aan te werken.