07-03-2015, 03:11
|
 |
Forum junkie
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dit ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik heb ooit een anti-slipcursus gedaan (in een Kever, dus zwaar overstuurd, en een heel "direct" stuurwiel), en ik heb mede daardoor mijn eigen achterwielaangedreven (en _dus_ overstuurde!) auto's altijd prima onder controle gehad. Een achterwielslip los je simpel op door de koppeling in te trappen en (snel!) tegen te sturen, dus in de richting waar je heen wilt.
Met wat oefening kun je zo bv. een bocht naar links nemen terwijl je stuur helemaal naar rechts gedraaid is, waarbij je "stuurt" met je gaspedaal.... ;-)
Met voorwielaangedreven auto's is dat een heel stuk lastiger, vanwege het onderstuurkarakter wat die doorgaans toch hebben. Het enige wat je kunt doen is het gas loslaten en voorzichtig meesturen, en maar _hopen_ dat de voorwielen weer genoeg grip krijgen om de bocht te nemen.
|
Gemiddelde bestuurder kan beter met onderstuur omgaan (aangezien de meeste auto's dat van nature al hebben) dan met overstuur.
Ja als je een slipcursus hebt gedaan is het natuurlijk een ander verhaal
Maar dan heb je het ook niet over een gemiddeld "geoefend" chauffeur. (cq gemiddeld t/m jarenlange ervaring op de weg)
Je bent immers specifiek gaan oefenen op omgang met slippen.
Wat mij betreft zou het een onderdeel mogen zijn van het rij-examen.
Maar dan nog: rij eens in een auto op een (echt) gladde weg met achter veel minder grip dan voor. Dat rijdt toch een stuk minder prettig dan andersom, ook als je een slipcursus hebt gehad.