View Single Post
  #7  
Old 07-03-2015, 02:14
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

idd altijd de banden met de meeste grip aan de achterzijde, ongeacht welk type aandrijving je hebt.
Mocht je gaan glijden, krijg je vooral onderstuur (rechtdoor ipv de bocht om) Dit is veelal makkelijker onder controle te houden.
Bij meer grip voor dan achter krijg je overstuur als je gaat glijden (achterkant wil de voorkant voorbij) Dit is veel lastiger te corrigeren, ook voor een geoefend chauffeur.

Mocht je 2 verschillende soorten banden gebruiken geld deze regel dus ook:
voor: zomer - achter: winter
voor: all seasons - achter: winter
voor: zomer - achter: all seasons

"over een niet-gestrooide snelweg met all seasons voor en zomerbanden achter was geen pretje, max 60km/h en steeds corrigeren "
Eens en nooit meer! Zelfs banden waar slechts 2000km tussen zit, leg ik nog de nieuwste aan de achterzijde(bij zelfde type band uiteraard) na die ervaring.

4mm is het minste profiel wat je moet hebben om een winterband nog als winterband te kunnen gebruiken. Daarna kun je ze gewoon oprijden in de lente/zomer (als de band nog jong genoeg is)

Met betrekking tot de duitse regels: je moet inderdaad voorbereid zijn op winterse omstandigheden. Dit geld vanaf ongeveer oktober.
Dit betekend niet dat winterbanden en sneeuwkettingen verplicht zijn. All seasons mogen ook, mits ze het sneeuwvloksymbool hebben (of de aanduiding M+S of M&S)En als je niet de bergen in gaat (of andere gebieden waar het flink kan sneeuwen), heb je geen sneeuwkettingen nodig.
Mocht je overigens in duitsland aangehouden worden of een ongeval veroorzaken en je hebt niet de juiste banden heb je een probleem.

Dus, afgaande op de startpost:
6,5 aan de achterzijde, 4,5 aan de voorzijde. Als je van plan bent veel km te maken in winterse omstandigheden is het wellicht verstandig een ander setje banden voor de voorzijde te zoeken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote