06-02-2015, 09:18
|
 |
Postwhore
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by Misha
Nou ik denk dat je dat toch echt verkeerd ziet. Iemand die zoiets koopt/bezit gaat er waarschijnlijk niet eens mee rijden (neem een Mark Wegh als voorbeeld). Het gaat er bij zo'n auto niet om om op te vallen, eerder het bezitten van een stuk je automobiel historie. Ik denk dat het wel degelijk auto's zijn die binnen dezelfde 'sport' vallen als E30 M3's, Delta's, etc. Maar wellicht in een andere 'waarde-divisie'. De kosten liggen lager maar naar mijn idee minstens zo uniek (E30 M3 ±16.000 geproduceerd, Golf Limited maar 71). Hij is gewoon onbekend; weinig productie, alleen verkocht in het buitenland, geen successen in de racerij, etc. Daardoor is er meer vraag naar die 'bekende classics' met successen in de racerij en dergelijke, dat worden een soort statussymbolen. Feitelijk is een Limited een stuk exclusiever, maar als de vraag er niet dusdanig naar is dan zal de prijs ergens blijven hangen.
Overigens hebben de mensen die deze categorie auto's gaan verzamelen een dusdanige welstand dat ze het niet hoeven te doen om een paar k winst te maken.
|
Je spreekt over de M3 dat er maarliefst 16.000 van zijn verkocht. Deze vergelijking klopt niet helemaal, want van de Golf G60 of de Golf Rallye zijn er nog veel meer van verkocht. Van het meest exclusieve model van de M3 zijn er ook maar heel weinig gemaakt en zijn het meeste waard zoals de DTM Race M3 en dan in stapjes naar minder exclusief. De minst exclusieve modellen zijn dan ook het minste waard zoals de eenvoudigste straat M3.
Toch worden ook de minder exclusieve modellen meer waard, maar blijven een heel eind achter bij de meest exclusieve modellen die in de handen terecht komen van de rijkere onder ons.
De mensen die geen EVO 2 kunnen betalen, willen dat toch voor de EVO 1 gaan waardoor ook hier meer vraag naar komt en de prijs ook opdrijft, maar minder. Zo zie je dat bijvoorbeeld voor de Golf G60 ook al veel geld word gevraagd. Als deze zelfde mensen meer geld te besteden zouden hebben, gingen ze uiteindelijk toch voor de Limited denk ik.
Ik vind de Limited mooi voor wat het is en zie hem graag. Echter heb ik persoonlijk dit geld er niet voor over, maar ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die hem zullen kopen want het is de meest exclusieve Golf mk2 op de Rally Groep A na dan die er ook is geweest en meer waard is en zal worden.
Daarbij roept iedereen dat er maar 71 van zijn gemaakt, maar echter is hier nog maar iets meer dan de helft van over en als je er 1 wilt is dit toch wel een kans die maar zelden voorkomt.
|