View Single Post
Old 28-01-2015, 14:19
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac

Send a message via MSN to Misha

Ik mag zelf graag een beetje gooien en smijten met een auto, en ik heb nog nooit iets voorgehad van banden die van velgen aflopen of ander soort zaken wat je met enige regelmaat op fora leest en ik heb toch met redelijk wat combinaties gereden kwa breedtes, merken, stretch (2.5bar zet ik er altijd op), etc. Vaak komen die verhalen van mensen af die er zelf geen ervaring mee hebben valt me op. Als je het niet eens bent met de keuze van dergelijke banden is dat natuurlijk voor jezelf, maar ik krijg altijd een beetje jeuk van verhalen die nergens op gebaseerd zijn.

Wat voor auto (vermogen) dan ook, natúúrlijk dragen betere banden bij op een positieve manier. Maar realistisch gezien, ik heb in een jaar of 8 rijervaring (gemiddeld genomen zo'n 30k op jaarbasis) nog nooit een échte noodstop of uitwijkmanoeuvre hoeven maken. Dus zeker in het geval van een goedkope auto zoals bv een mk2 1.3, zou ik geen banden monteren die evenveel kosten als de aanschaf van de auto zelf. Voor een plotselinge actie die misschien 1 keer in de 5/10 jaar voorvalt kan je moeilijk al die tijd banden kopen die 3 keer zo duur zijn als andere, welke ook gewoon prima voldoen aan de eisen. Als je zo'n Golfje dagelijks rijdt dan zul je het waarschijnlijk ook niet al te breed hebben en is 150 euro voor een band gewoon heel grof betaald als ze na anderhalf jaar alweer kaal zijn. Overigens wordt elk product voor het op de markt komt uitvoering getest, als iets écht levensgevaarlijk is dan komt het niet op de markt.

Bij veel vermogen heb je naast de veiligheids-argumenten ook nog de reden dat je je vermogen kwijt wil, dat je gebruik wil kunnen maken van je pk's zonder wielspin tot z'n 3. Daarbij, als je veel vermogen hebt dan is de waarde van de auto waarschijnlijk ook dermate hoog dat het wat rendabeler is om veel geld uit te geven aan banden. In mijn inziens zijn er dus een aantal argumenten te noemen om bij veel vermogen wel dure banden aan te schaffen en bij een goedkope/langzame auto niet.